Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2024

ΠΟΜΙΔΑ: Εγκύκλιος για την πρόσφατη παράταση του πλαφόν 3% στις αυξήσεις επαγγελματικών μισθωμάτων

Παράταση του πλαφόν 3% στις επαγγελματικές μισθώσεις για το 2025 προκαλεί ανησυχίες για τη μικρή ιδιοκτησία και δικαστικές δυνατότητες εκμισθωτών.
  • Η ΠΟΜΙΔΑ ανακοίνωσε την παράταση του πλαφόν 3% στις αυξήσεις επαγγελματικών μισθωμάτων για το 2025, όπως προβλέπεται στο Ν. 5164/2024, με τροπολογία του υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου.
  • Η ρύθμιση αυτή έχει προκαλέσει αντιδράσεις από την ΠΟΜΙΔΑ, η οποία υποστηρίζει ότι πλήττει τη μικρή και μεσαία ιδιοκτησία και δεν παρέχει προστασία ή αντισταθμιστικά μέτρα για τους εκμισθωτές.
  • Στην εγκύκλιο της ΠΟΜΙΔΑ παρέχονται απαντήσεις σε συχνά ερωτήματα σχετικά με την εφαρμογή της ρύθμισης, τις εξαιρέσεις και τις δυνατότητες των εκμισθωτών να ζητήσουν δικαστική αναπροσαρμογή των μισθωμάτων.

Δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ ο Ν. 5164/2024, με το άρθρο 75 του οποίου παρατείνεται και για το 2025 το πλαφόν 3% στις αυξήσεις των επαγγελματικών μισθωμάτων της μικρομεσαίας και μόνον ιδιοκτησίας.

Σύμφωνα με σχετικό δελτίο Τύπου της ΠΟΜΙΔΑ, «με τροπολογία που κατέθεσε στη Βουλή ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, παρά τις εντονότατες αντιρρήσεις της ΠΟΜΙΔΑ, το πλαφόν του 3% το οποίο έληγε την 31.12.2024, παρατάθηκε για μια ακόμη φορά και για ολόκληρο το 2025. Συνεπώς τα μισθώματα αυτά μπορούν να αυξηθούν έως 3% το 2025, συγκριτικά με το 2024.

Για το θέμα του «πλαφόν» στα επαγγελματικά μισθώματα η ΠΟΜΙΔΑ εξέδωσε την εξής ενημερωτική εγκύκλιό της προς τα μέλη της και κάθε ενδιαφερόμενο.

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΠΟΜΙΔΑ:  «ΠΛΑΦΟΝ» 3% ΣΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΜΙΣΘΩΜΑΤΑ

Ανάλυση του μέτρου και απαντήσεις για το πότε ισχύει και πότε μπορεί να μην ισχύσει.

Με την παρούσα εγκύκλιο η ΠΟΜΙΔΑ απαντά στα συχνότερα ερωτήματα που τίθενται από ιδιοκτήτες επαγγελματικών ακινήτων όλης της χώρας σχετικά με τη ρύθμιση αυτή, η οποία θα συζητηθεί και στο 42ο Πανελλήνιο Συνέδριο της ΠΟΜΙΔΑ, το Σάββατο 25.1.2025, στις 10:00 στην Αίθουσα ΕΡΜΗΣ του ΕΒΕΑ, οδός Ακαδημίας 7.

  • Η δικαιολογία για την επιβολή του μέτρου αυτού το 2022 ήταν για να αντιμετωπιστούν μεγάλες αυτόματες αναπροσαρμογές των επαγγελματικών μισθωμάτων που προκύπτουν από συμφωνημένες ετήσιες τιμαριθμικές αυξήσεις τους, λόγω της τότε τεράστιας και έξω από κάθε πρόβλεψη αύξηση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή που ανακοινώνεται από την ΕΛΣΤΑΤ.
    Η γενική όμως διατύπωση της διάταξης φαίνεται εκ πρώτης όψεως να συμπεριλαμβάνει και τις συμφωνίες αύξησης του μισθώματος σε ποσοστό ή και σε ποσό αύξησης εκφρασμένο σε ευρώ, με αποτέλεσμα να δημιουργεί τεράστιες αδικίες σε βάρος ιδιαίτερα των καλόπιστων εκμισθωτών, οι οποίοι δικαίως διαμαρτύρονται γιατί είχαν διατηρήσει χαμηλά τα μισθώματά τους επί σειρά ετών, και τώρα «τιμωρούνται» για τη στάση τους αυτή. Τέλος η σημερινή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού ουδόλως δικαιολογεί τη συνέχιση του μέτρου αυτού.
  • Η ρύθμιση αυτή είναι μια απαράδεκτη παρέμβαση αντικοινωνικού χαρακτήρα αφού στρέφεται εναντίον της μικρής και μεσαίας ιδιοκτησίας, καταργώντας τους όρους υφισταμένων συμβάσεων και χωρίς κανένα αντίβαρο υπέρ της, όπως η αναγκαία πλέον μείωση της φορολογίας των μισθωμάτων, ενώ ταυτόχρονα αφήνει ανενόχλητη τη μεγάλη ιδιοκτησία και το Δημόσιο! 
    Το ακόμη όμως πλέον επικίνδυνο είναι ότι στο χρονικό βάθος τέτοιων μέτρων αναγκαστικής δέσμευσης του ύψους των μισθωμάτων, ελλοχεύει  ο κίνδυνος της αναγκαστικής παράτασης της διάρκειας των μισθώσεων αυτών. Ο συνδυασμός των δύο αυτών μέτρων αποτελεί το επάρατο “Ενοικιοστάσιο”, που ίσχυσε επί δεκαετίες στη χώρα μας εξ αιτίας της Μικρασιατικής Καταστροφής και του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, που κατέστρεψε και ερείπωσε κυριολεκτικά το παλαιότερο κτιριακό δυναμικό της χώρας μας επί δεκαετίες…
  • Τα 3 συχνότερα ερωτήματα σχετικά με την παραπάνω ρύθμισης είναι τα εξής:

1.Ποιες κατηγορίες μισθώσεις εξαιρεί ο ίδιος ο νόμος από την εφαρμογή της;

Από τη ρύθμιση αυτή εξαιρούνται οι μισθώσεις με εκμισθωτή:

α) Ανώνυμες Εταιρείας Επενδύσεων Ακίνητης Περιουσίας,

β) εταιρείες που ανήκουν σε Οργανισμούς Εναλλακτικών Επενδύσεων,

γ) επιχειρήσεις εκμετάλλευσης εμπορικού κέντρου, επιφανείας τουλάχιστον 15.000 τ.μ.

δ) εταιρείες που ανήκουν κατά 100% στο Δημόσιο, και στις θυγατρικές εταιρείες τους.

2. Σε ποιες περιπτώσεις ο εκμισθωτής θα μπορούσε να ζητήσει δικαστικώς τη μη εφαρμογή της ρύθμισης και τη συμφωνημένη αναπροσαρμογή του μισθώματος;   

Όπως γίνεται δεκτό από τη νομολογία, η αναπροσαρμογή του μισθώματος με την συνδρομή του άρθρου 288 ΑΚ, δηλαδή σύμφωνα με τις αρχές της καλής πίστης είναι σε κάθε περίπτωση επιτρεπτή.
Ωστόσο, η περίπτωση που θα μπορούσε κατά την άποψή μας να διεκδικηθεί δικαστικώς υψηλότερη συμβατική αύξηση μισθώματος συνίσταται μόνο αν σε μια επαγγελματική μίσθωση το μίσθωμα είχε παραμείνει επί σειρά ετών αμετάβλητο, οπότε η αδιάκριτη εφαρμογή της διάταξης σε βάρος του εκμισθωτή μιας τέτοιας μίσθωσης καταλήγει να είναι ιδιαίτερα επαχθής και καταχρηστική, και ως εκ τούτου μπορεί να διεκδικηθεί δικαστικά τουλάχιστον η συμφωνημένη αναπροσαρμογή.

Περαιτέρω κατά την άποψή μας, μπορεί ο εκμισθωτής να ζητήσει και να λάβει αυξημένο μίσθωμα σε σχέση με το καταβαλλόμενο κατά ποσοστό μεγαλύτερο του 3% χωρίς μάλιστα δικαστική απόφαση στις εξής περιπτώσεις:

  • Αν σε μια επαγγελματική μίσθωση συμφωνήθηκε κατά την έναρξή της, πόσο θα είναι το κανονικό μίσθωμα, πλην όμως για διευκόλυνση του μισθωτή κατά την αρχική εγκατάστασή του στο μίσθιο και την κατάλληλη διαμόρφωσή του από αυτόν, με ειδική γραπτή συμφωνία καθορίστηκε χαμηλό αρχικό μίσθωμα για ένα μικρό και μόνον διάστημα, μετά από το οποίο συμφωνήθηκε ότι θα ισχύσει το κανονικό (αγοραίο), σημαντικά μεγαλύτερο, μίσθωμα. 
  • Όταν λήξει η συμβατική ή η τυχόν μεγαλύτερη νόμιμη διάρκεια μιας επαγγελματικής μίσθωσης, ο περιορισμός του 3% δεν μπορεί να αφορά το μίσθωμα της νέας μίσθωση που θα συμφωνηθεί ελεύθερα μεταξύ των συμβαλλομένων.
    Αν θεωρήσουμε ότι ισχύει το αντίθετο, τότε ο εκμισθωτής ακινήτου με παλαιό και πολύ χαμηλό μίσθωμα δεν θα έχει άλλη λύση παρά να εξώσει τον υπάρχοντα μισθωτή του προκειμένου να το εκμισθώσει σε τρίτον με απολύτως ελεύθερο μίσθωμα, οπότε η διάταξη αυτή θα βλάψει αντί να προστατεύσει τους μισθωτές!

3. Αν οι συμβαλλόμενοι συμφωνήσουν από κοινού σε καταβολή αύξησης σε υψηλότερο ποσοστό, πως κατοχυρώνεται ο εκμισθωτής ότι ο ενοικιαστής δεν θα αλλάξει γνώμη και ζητήσει να του επιστραφεί η να συμψηφιστεί το υπερβαλλόντως καταβληθέν ποσό;

Η διάταξη περί του «πλαφόν» 3%  αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα νομικού κανόνα «ενδοτικού δικαίου», και όχι κανόνα «δημόσιας τάξης». Η διάταξη αυτή δεν έχει καμιά σχέση με το αλήστου μνήμης «θεμιτό μίσθωμα» των μισθώσεων κατοικιών του 1978, η υπέρβαση του οποίου αποτελούσε και ποινικό αδίκημα. Για να είναι έγκυρη και δεσμευτική και για τα δύο μέρη μια τέτοια συμφωνία, θα πρέπει κατά την άποψή μας να υπάρχουν τα εξής χαρακτηριστικά:

  • Να υπάρχει έγγραφη συμφωνία στην οποία να αναφέρεται ότι οι συμβαλλόμενοι τελούν εν γνώσει της ύπαρξης του περιορισμού αυτού και ότι ο μισθωτής παραιτείται από το δικαίωμα της διεκδίκησης επιστροφής κάθε ποσού που υπερβαίνει το 3%.
  • Η συμφωνία αυτή να είναι μεταγενέστερη από την ημέρα δημοσίευσης της παραπάνω διάταξης που αφορά το οικείο ημερολογιακό έτος. Η βεβαιότητα της μεταγενέστερης χρονολογίας της συμφωνίας αυτής σήμερα εξασφαλίζεται αυτόματα είτε μέσω της ανάρτησης των πληροφοριακών στοιχείων της στην εφαρμογή Μισθώσεων της ΑΑΔΕ, είτε με ρητή αναφορά στο έγγραφο της επίμαχης ισχύουσας διάταξης (Αρ. Νόμου, άρθρο, παράγραφος, ΦΕΚ).
  • Και στις δύο περιπτώσεις, η σχετική συμφωνία είναι απόλυτα νόμιμη και απρόσβλητη, γιατί ως γνωστόν, η βεβαιωμένα μεταγενέστερη παραίτηση από κάθε είδους δικαιώματα στις μισθώσεις αυτές είναι έγκυρη αν συμπεριλαμβάνεται σε έγγραφο βεβαίας χρονολογίας.
  • Σε κάθε περίπτωση, άποψή μας είναι ότι, ακόμη και αν δεν υπάρχει ρητή συμφωνία ή παραίτηση,  μετά τη δήλωση στην φορολογία εισοδήματος του ανωτέρω ποσού από τον εκμισθωτή, είναι εντελώς ανεπιεικές να γίνει δεκτό, καταχρηστικό αίτημα του ενοικιαστή για επιστροφή κάθε ποσού που υπερβαίνει το πλαφόν του 3%, δεδομένου του γεγονότος ότι η Εφορία καταλογίζει φόρο επί του δηλωθέντος μισθώματος, ακόμα κι αν αυτό υπερβαίνει το προβλεπόμενο από την παραπάνω διάταξη, χωρίς στη συνέχεια να έχει ο φορολογούμενος ιδιοκτήτης ουσιαστική και αποτελεσματική δυνατότητα να διεκδικήσει την διαφορά του αναλογούντος φόρου που του καταλογίστηκε», καταλήγει το δελτίο Τύπου της ΠΟΜΙΔΑ.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Στα σκαριά τρία ξεχωριστά ντοκιμαντέρ για τον Λουίτζι Μαντζιόνι

Τρία ντοκιμαντέρ για τον Λουίτζι Μαντζιόνι, κατηγορούμενο για τον...

ΟΗΕ: Τουλάχιστον 34 θάνατοι στη Μοζαμβίκη μετά την επέλαση του κυκλώνα Σίντο

Τουλάχιστον 34 άνθρωποι σκοτώθηκαν και πάνω από 300 τραυματίστηκαν...

Επιρροές»: Εικαστική έκθεση του Κώστα Τζανετόπουλου

Το Σάββατο 21 και την Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2024...

Κατερίνα Καινούργιου: «Επειδή πολλά ακούγονται τελευταία, δεν είμαι αχάριστη»

Η Κατερίνα Καινούργιου απάντησε στις πρόσφατες δηλώσεις της σχετικά...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

Φορολογικές δηλώσεις: Ετοίμασε το μητρώο καταχώρισης φορέων του δημοσίου για αποστολή των στοιχείων

Το Μητρώο Υπόχρεων Υποβολής Ετήσιου Αρχείου Εισοδημάτων είναι ήδη σε λειτουργία και οι φορείς του δημοσίου μπορούν να εγγραφούν μέχρι 15 Ιανουαρίου 2025 μέσω...

Φορολογικές δηλώσεις: Έτοιμο το μητρώο καταγραφής φορέων του δημοσίου για αποστολή των πληροφοριών

Το Μητρώο Υπόχρεων Υποβολής Ετήσιου Αρχείου Εισοδημάτων έχει τεθεί σε λειτουργία για την προσυμπλήρωση και υποβολή των φορολογικών δηλώσεων φυσικών προσώπων, με προθεσμία εγγραφής...

Ξεκινά πρόγραμμα στήριξης της επιχειρηματικότητας για ανέργους 30-59 ετών με έμφαση στις γυναίκες – Επίδομα 17.000 ευρώ

Νέο πρόγραμμα στήριξης επιχειρηματικότητας για ανέργους 30-59 ετών, με έμφαση στις γυναίκες, υπεγράφη από την Υπουργό Εργασίας Νίκη Κεραμέως.Το πρόγραμμα στοχεύει στη δημιουργία 5.880...

ΕΣΠΑ: 105,8 εκατ. ευρώ για ρύθμιση και καθορισμό του ρέματος Ραφήνας

Εντάσσεται στο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή 2021-2027» η διευθέτηση και οριοθέτηση του Ρέματος Ραφήνας με δημόσια δαπάνη 105,8 εκατ. ευρώ.Το έργο...

Ένωση Κατόχων Ακινήτων Μυκόνου: Προτάσεις για το Ειδικό Ρυμοτομικό Σχέδιο του νησιού

Η Ένωση Ιδιοκτητών Ακινήτων Μυκόνου ζητά τη διατήρηση της αρτιότητας των τεσσάρων στρεμμάτων στα αγροτεμάχια και τη συνέχιση των διαδικασιών έγκρισης οικοδομικών αδειών, προκειμένου...

Συστήνεται οργανισμός απόκτησης και επαναμίσθωσης ακινήτων ευάλωτων δανειοληπτών – Τι περιλαμβάνεται

Συστήνεται ο Φορέας Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτων, με στόχο την προστασία ευάλωτων δανειοληπτών από την απώλεια της κύριας κατοικίας τους λόγω χρεών, με αναμενόμενη...

Μικρομεσαίες εταιρείες: Πάνω από 46.000 ανανεώθηκαν ψηφιακά

Περισσότερες από 46.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις ανανεώθηκαν ψηφιακά μέσω των προγραμμάτων «Ψηφιακά Εργαλεία ΜμΕ» και «Ανάπτυξη Ψηφιακών Προϊόντων και Υπηρεσιών», με συνολικό προϋπολογισμό 135 εκατομμυρίων...

ΕΛΣΤΑΤ: Αύξηση 32,6% το γ’ τρίμηνο των αδειών θέσεων εργασίας στο σύνολο της οικονομίας

Το γ’ τρίμηνο του 2023, οι κενές θέσεις εργασίας αυξήθηκαν κατά 32,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2022, φθάνοντας τις 48.813 θέσεις.Οι...

ΕΝΦΙΑ: Πώς διασφαλίζεται η έκπτωση 20% για τα προστατευμένα ακίνητα – Πότε πρέπει να κατατεθούν οι αιτήσεις στο MyProperty της ΑΑΔΕ

Οι φορολογούμενοι με ασφαλισμένα ακίνητα από φυσικές καταστροφές πρέπει να υποβάλουν αίτηση μέσω της εφαρμογής myPROPERTY της ΑΑΔΕ για έκπτωση 20% στον ΕΝΦΙΑ, αμέσως...

FAZ: Η οικονομία στην Ελλάδα προχωρεί καταπληκτικά καλά

Η ελληνική οικονομία αναμένεται να παρουσιάσει δημοσιονομικό πλεόνασμα 13,5 δισ. ευρώ, κυρίως λόγω της αποκατάστασης της εμπιστοσύνης των αγορών και της ψηφιοποίησης των φορολογικών...