Κυριακή 29 Δεκεμβρίου 2024

Μίτος: Το «κουβάρι» κατά της γραφειοκρατίας συνεχίζει να «αναπτύσσεται»

Το «Μίτος» ψηφιακό μητρώο διευκολύνει τους πολίτες στην πλοήγηση στη γραφειοκρατία, με πλήρη καταγραφή διαδικασιών και αυτόματες ενημερώσεις από το 2025.
  • Το «Μίτος» είναι ένα διαδικτυακό Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών που βοηθά τους πολίτες να πλοηγούνται στη γραφειοκρατία, παρέχοντας πληροφορίες για τις διαδικασίες του Δημοσίου.
  • Από την έναρξή του το 2020, έχουν καταγραφεί 3.690 διαδικασίες από 33 φορείς, ενώ άλλες 913 βρίσκονται σε επεξεργασία για δημοσίευση.
  • Το σύστημα θα ενημερώνει αυτόματα τους υπαλλήλους για αλλαγές στις διοικητικές διαδικασίες από το 2025, ενώ οι χρήστες μπορούν να εγγραφούν για ειδοποιήσεις σχετικά με τις διαδικασίες που τους ενδιαφέρουν.

Κατά τη μυθολογία ο μίτος (κουβάρι) της Αριάδνης έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη θανάτωση του Μινώταυρου από τον Θησέα και στην έξοδό του από τον λαβύρινθο. Στις μέρες μας ένα διαδικτυακό «κουβάρι» καθοδηγεί τους πολίτες στις συναλλαγές τους με το Δημόσιο προκειμένου να μην χαθούν μέσα στους «δαιδάλους» της γραφειοκρατίας.

Πρόκειται για το Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών, με την εύλογη επωνυμία «Μίτος», ένα συνεργατικό σύστημα στο οποίο τα τελευταία χρόνια 1.200 στελέχη της ελληνικής δημόσιας διοίκησης έχουν ως βασικό αντικείμενο την τυποποίηση και καταγραφή όλων των διοικητικών διαδικασιών.

Σκοπός της παρέμβασης είναι η ανάπτυξη ενός μοναδικού σημείου αναφοράς για όλες τις διαδικασίες του Δημοσίου με κύριους στόχους την καταγραφή, αποτύπωση και μοντελοποίηση των υφιστάμενων διαδικασιών των δημοσίων υπηρεσιών, τη συνεχή επικαιροποίηση των διαδικασιών μετά από κάθε μεταβολή και τη δημιουργία μιας βάσης προκειμένου σε επόμενη φάση να διαπιστωθούν οι περιπτώσεις που είναι δυνατή η μείωση ή ακόμα και η κατάργηση δικαιολογητικών και διατυπώσεων.

Ο «Μίτος» τηρείται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα mitos.gov.gr, όπου οι ενδιαφερόμενοι -φυσικά και νομικά πρόσωπα- μπορούν να αναζητήσουν στάδια υλοποίησης διαδικασιών του Δημοσίου, τα σημεία εξυπηρέτησης (φυσικά ή/και διαδικτυακά), τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, ο εκτιμώμενος χρόνος διεκπεραίωσης, το κόστος των παραβόλων (όπου απαιτούνται), η ισχύουσα νομοθεσία κ.α.

Η υλοποίηση του μητρώου άρχισε το 2020 από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε πιλοτική λειτουργία τέθηκε τον Ιούλιο του 2021 και σε πλήρη παραγωγική λειτουργία (όταν το κοινό απέκτησε πρόσβαση) τον Ιούλιο του 2022. Μέχρι σήμερα έχουν δημοσιευθεί 3.690 διαδικασίες από 33 φορείς (20 υπουργεία, 13 ανεξάρτητες αρχές), ενώ σε αρχικό ή τελικό στάδιο επεξεργασίας για δημοσίευση βρίσκονται άλλες 913.

Πρόσφατα το αρμόδιο από το 2023 υπουργείο Εσωτερικών, προχώρησε στη θέσπιση νέου πλαισίου λειτουργίας του «Μίτος», με τον οποίο όλοι οι φορείς μιας νομοθετικής ή κανονιστικής ρύθμισης, υποχρεούνται κατά την προώθησή της προς δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, να ενημερώνουν για αλλαγές που πρέπει να επέλθουν στο σύστημα του μητρώου.

Με σχετική εγκύκλιο η υφυπουργός Εσωτερικών Βιβή Χαραλαμπογιάννη ενημερώνει ότι από 1η Ιανουαρίου 2025, τίθεται σε εφαρμογή νέος μηχανισμός που θα ενημερώνει αυτόματα τους αρμόδιους υπαλλήλους για κάθε νομοθετική ρύθμιση ή κανονιστική πράξη με την οποία θεσπίζεται νέα διοικητική διαδικασία ή τροποποιείται ή καταργείται υφιστάμενη διαδικασία. Οι τελευταίοι θα πρέπει καταχωρίζουν τις αλλαγές στην πλατφόρμα το αργότερο 10 ημέρες από τη δημοσίευση στο ΦΕΚ.

Στην πρώτη σελίδα της πλατφόρμας παρουσιάζονται ομαδοποιημένες οι διοικητικές διαδικασίες σε τρεις κατηγορίες: με βάση γεγονότα της ζωής, τις ομάδες που αφορούν και βάσει είδους.

Στην πρώτη κατηγορία, η ομαδοποίηση των υπηρεσιών είναι ίδια με αυτήν του gov.gr (με το οποίο άλλωστε είναι διασυνδεδεμένο): «Γεωργία και κτηνοτροφία», «Δικαιοσύνη», «Εκπαίδευση», «Επιχειρηματική δραστηριότητα», «Εργασία και ασφάλιση», «Οικογένεια», «Περιουσία και φορολογία», «Πολίτης και καθημερινότητα», «Πολιτισμός, αθλητισμός και τουρισμός», «Στράτευση», και «Υγεία και πρόνοια».

Στη δεύτερη κατηγορία, οι διαδικασίες είναι ταξινομημένες ανάλογα με τους ενδιαφερόμενους: πολίτες, δημόσιους υπαλλήλους, δημόσιους φορείς, ελεύθερους επαγγελματίες, επιχειρήσεις και νομικά πρόσωπα – νομικές οντότητες.

Στην τρίτη κατηγορία, οι συναλλασσόμενοι μπορούν να αναζητήσουν την κάθε διαδικασία ανά είδος ως εξής: άδειες, ανανεώσεις, αποζημιώσεις, βεβαιώσεις, δηλώσεις, εγγραφές, έλεγχοι, εσωτερικές διαδικασίες δημοσίου, καταγγελίες, πιστοποιητικά και συντάξεις.

Στο «Μίτος» καταχωρίζονται τόσο οι πάγιες όσο και οι έκτακτες (ad hoc) διοικητικές διαδικασίες (π.χ. αποζημίωση πλημμυροπαθών/πυροπαθών), καθώς και οι εποχικές διαδικασίες που παρουσιάζουν ετήσια ή άλλη επαναληψιμότητα (π.χ. επιδότηση ελαιολάδου, χορήγηση εποχικού επιδόματος, χορήγηση δελτίου κοινωνικού τουρισμού).

Στην πλατφόρμα υπάρχει η δυνατότητα εγγραφής (με τους κωδικούς taxisnet) ώστε να λαμβάνονται ειδοποιήσεις για μελλοντικές αλλαγές σε κάθε επιλεγμένη διαδικασία, αλλά και για ανατροφοδότηση αναφέροντας τυχόν σφάλμα στην καταγραφή μιας διαδικασίας.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Οι κυριότερες στιγμές της ΑΕΚ – Άρης

Σημαντικές στιγμές από την αναμέτρηση ΑΕΚ – Άρης περιλαμβάνουν...

All Star Game: Οι συνθέσεις της ομάδας Purple και της ομάδας White

Το All Star Game του μπάσκετ γυναικών θα διεξαχθεί...

Οι κορυφαίες στιγμές του Προμηθέα – Μαρούσι

Ο αγώνας μεταξύ Προμηθέα και Μαρουσίου περιλάμβανε σημαντικές στιγμές,...

Πρασάς: «Υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για το All Star Game»

Ο Βασίλης Πρασσάς ανακοίνωσε την επιστροφή του All-Star Game...

Τηλεφωνική επαφή Μπλίνκεν – Φιντάν: Σκοπός η αποτροπή της αναβίωσης της τρομοκρατίας στη Συρία

Ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Άντονι Μπλίνκεν είχε τηλεφωνική...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΕΛΣΤΑΤ: Αυξηση 23,5% στον τομέα της ιδιωτικής οικοδομικής δραστηριότητας τον Σεπτέμβριο

Αύξηση 23,5% στον όγκο της ιδιωτικής οικοδομικής δραστηριότητας καταγράφηκε τον Σεπτέμβριο, με 2.236 οικοδομικές άδειες που αντιστοιχούν σε 554.053 m² επιφάνειας.Παρά την αύξηση στον...

Υπουργείο Εργασίας: Ο «χάρτης» των πληρωμών από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ μέχρι τις 3 Ιανουαρίου

Συνολικά 44.282.726,19 ευρώ θα καταβληθούν σε 47.926 δικαιούχους από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ μεταξύ 30 Δεκεμβρίου 2024 και 3 Ιανουαρίου 2025.Από τον e-ΕΦΚΑ,...

ΑΑΔΕ: Ψηφιακά από 30/12 η διαδικασία αποδοχής πράξεων για φορολογικό έλεγχο

Από τις 30/12 τίθεται σε λειτουργία νέα ψηφιακή εφαρμογή στην πλατφόρμα myAADE, όπου οι φορολογούμενοι μπορούν να δηλώνουν την αποδοχή κύριων οφειλών που προκύπτουν...

Πληρωμές ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ: Ποιοι θα λάβουν χρήματα στους λογαριασμούς τους έως 03/01

Από 30 Δεκεμβρίου έως 3 Ιανουαρίου, θα διατεθούν συνολικά 44.282.726,19 ευρώ σε 47.926 δικαιούχους από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ.Ο e-ΕΦΚΑ θα καταβάλει ποσά...

Δημόσιοι υπάλληλοι κατέθεσαν αίτηση στη Δικαιοσύνη: Ζητούν επαναφορά 13ου και 14ου μισθού

Δημόσιοι υπάλληλοι προσέφυγαν στα Διοικητικά Δικαστήρια ζητώντας την επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού, καθώς και των Δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα, που είχαν κοπεί...

Μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου η έγκαιρη πληρωμή των τελών κυκλοφορίας – Κλιμακωτή αύξηση από 1η Ιανουαρίου 2025

Η προθεσμία για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας 2025 είναι η 31η Δεκεμβρίου, χωρίς καμία παράταση.Από 1η Ιανουαρίου 2025 ισχύει νέο σύστημα κλιμακωτών προστίμων...

Τέλη κυκλοφορίας χωρίς αναβολή: Τα πρόστιμα για πληρωμή μετά τις 31 Δεκεμβρίου

Η προθεσμία για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας 2025 είναι η 31η Δεκεμβρίου, χωρίς καμία παράταση, σύμφωνα με το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.Με...

Ένθετο Οικονομία: Τι αγχώνει την αγορά για το 2025

Η αγορά αναμένει το 2025 με υψηλές προσδοκίες, εστιάζοντας σε ζητήματα όπως η μείωση της φορολογίας, η εύρεση εξειδικευμένου προσωπικού και η ενίσχυση της...

ΥΠΑ: Πρόσκληση 43 νέων θέσεων ΠΕ Ηλεκτρονικών ATSEP για προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ

Η ΥΠΑ προκηρύσσει 43 νέες θέσεις ΠΕ Ηλεκτρονικών ATSEP για την ενίσχυση του προσωπικού Αεροναυτιλίας, με στόχο την προσέλκυση εξειδικευμένων επαγγελματιών.Η διαδικασία επιλογής θα...

ΑΑΔΕ: «Φτάνει» το νέο κέντρο ελέγχου μεγάλων φορολογουμένων

Η ΑΑΔΕ θα δημιουργήσει το νέο Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Φορολογουμένων (ΚΕΜΕΦ) στις 17 Φεβρουαρίου 2025, ενοποιώντας τα ΚΕΜΕΕΠ και ΚΕΦΟΜΕΠ για καλύτερη φορολογική εποπτεία.Το...