Από την αρχή του Απριλίου 2025, το πρόγραμμα μαθημάτων στα σχολεία θα αλλάξει υποχρεωτικά για δύο ημέρες, με σκοπό την ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα φιλοζωίας και παιδικής λογοτεχνίας. Συγκεκριμένα, στις 2 Απριλίου θα γιορταστεί η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, όπου οι μαθητές θα συμμετάσχουν σε δραστηριότητες που προάγουν τη φιλαναγνωσία.
Στις 4 Απριλίου, οι σχολικές μονάδες θα εστιάσουν στην Πανελλήνια Ημέρα Φιλοζωίας, με εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις που θα ενισχύσουν την ευαισθησία των μαθητών για τα ζώα. Οι μαθητές θα πρέπει να προσέλθουν με τσάντες, καθώς θα πραγματοποιηθούν και κανονικά μαθήματα, με τήρηση παρουσιολογίου.
Πιο αναλυτικά:
Διανύουμε τα μέσα Μαρτίου και οι μαθητές αδημονούν για το Πάσχα 2025 που φέρνει 16 μέρες συνεχόμενης ανάπαυλας τον Απρίλιο. Νωρίτερα όμως από αυτό το διάστημα αλλά αρχές Απριλίου με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας αναμένεται να διαφοροποιηθεί οριζόντια το ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων όλων των τάξεων με τους μαθητές να καλούνται να ευαισθητοποιηθούν για δύο γνωστικά αντικείμενα που αφορούν τα ζώα αλλά και την παιδική λογοτεχνία.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο ούτως ή άλλως κουτσουρεμένος Απρίλιος ελέω Πάσχα θα κάνει ποδαρικό στις σχολικές μονάδες από τις πρώτες κιόλας του μέρες με αναδιαμόρφωση των μαθημάτων λόγω των καθιερωμένων Παγκόσμιων Ημερών Φιλοζωίας αλλά και Ημέρας Παιδικού Βιβλίου και Λογοτεχνίας για μικρά παιδιά. Eιδικότερα, την Τετάρτη 2 Απριλίου τα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας καλούνται να αφιερώσουν χρόνο από το πρόγραμμα μαθημάτων για να ευαισθητοποιήσουν τους μαθητές για τη σημασία της φιλαναγνωσίας και να τους φέρουν σε επαφή με παιδικά βιβλία που έχουν γράψει τη δική τους ιστορία στη λογοτεχνία.
Στις 2 Απριλίου τα σχολεία γιορτάζουν το Παιδικό Βιβλίο
Η φιλαναγνωσία, δηλαδή η αγάπη για το διάβασμα, αποτελεί ένα θεμελιώδες στοιχείο στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της φαντασίας των παιδιών. Η ανάγνωση παιδικών βιβλίων και η συμμετοχή σε δραστηριότητες δημιουργικής γραφής δεν είναι μόνο ευχάριστες δραστηριότητες, αλλά προσφέρουν επίσης πλούσια οφέλη για την πνευματική και συναισθηματική ανάπτυξη. Τα παραμύθια και οι παιδικές ιστορίες προσφέρουν στους μικρούς αναγνώστες έναν φαντασιακό κόσμο όπου μπορούν να εξερευνήσουν νέες ιδέες και να γνωρίσουν χαρακτήρες που αντιμετωπίζουν διάφορες προκλήσεις. Αυτή η επαφή με φανταστικούς κόσμους καλλιεργεί τη φαντασία των παιδιών, καθώς τους επιτρέπει να φαντάζονται νέες καταστάσεις και να σκέφτονται δημιουργικά λύσεις για τα προβλήματα που συναντούν οι ήρωες των ιστοριών.
Όπως αναφέρεται και στη σχετική εγκύκλιο το Υπουργείο Παιδείας καλεί όλα τα σχολεία της χώρας να συμμετάσχουν στον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου, που θα εορτασθεί σε όλον τον κόσμο την Τετάρτη 2 Απριλίου. Υπεύθυνο για το υλικό του εορτασμού για το 2025 είναι το Τμήμα των Κάτω Χωρών. Ο εορτασμός αυτός, ο οποίος συμπίπτει με την ημερομηνία γέννησης του Hans Christian Andersen, καθιερώθηκε το 1966 από τη Διεθνή Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα (IΒΒΥ), το Ελληνικό Τμήμα της οποίας αποτελεί o Κύκλος του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου. Ο ετήσιος αυτός εορτασμός συμβάλλει στην καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και τονώνει το ενδιαφέρον των παιδιών και των νέων για το βιβλίο με διάφορες εκδηλώσεις (εκθέσεις παιδικού βιβλίου, συναντήσεις μαθητών/τριών με συγγραφείς και εικονογράφους, θεατρικές παραστάσεις κ.α.) Σημαντικό είναι οι εν λόγω δράσεις να οργανωθούν με τη συνεργασία του Συλλόγου Διδασκόντων, των Συμβούλων Εκπαίδευσης και των Υπεύθυνων Σχολικών Δραστηριοτήτων/Πολιτιστικών Θεμάτων με τοπικές, Δημόσιες και Δημοτικές Βιβλιοθήκες, με συγγραφείς και εικονογράφους και γενικά με πρόσωπα και φορείς από τον χώρο του παιδικού βιβλίου.
Δείτε την εγκύκλιο εδώ
4 Απριλίου: Πανελλήνια Σχολική Ημέρα Φιλοζωίας
Την Παρασκευή 4 Απριλίου οι μαθητές θα συμμετάσχουν ενεργά σε δράσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα για την Πανελλήνια Ημέρα Φιλοζωίας με στόχο να ευαισθητοποιηθούν για την φροντίδα των ζώων, για την προάσπιση και τον σεβασμό των δικαιωμάτων όλων των ζώων και ιδιαίτερα των αδέσποτων. Βάσει εγκυκλίου την ημέρα αυτή θα πραγματοποιούνται στα Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια μια σειρά από δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένων εκπαιδευτικών δράσεων, ενημερώσεων, εκπαιδευτικών επισκέψεων σε χώρους φιλοξενίας και προστασίας αδέσποτων ή άγριων ζώων, σεμιναρίων για την παροχή πρώτων βοηθειών και φροντίδας σε αδέσποτα ζώα, εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εκδηλώσεων (π.χ. θεατρικών παραστάσεων, καλλιτεχνικών εκθέσεων, κ.λπ.). Όπως πέρσι έτσι και φέτος στις εκδηλώσεις στα σχολεία ενεργό ρόλο αναμένεται να έχει και η Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία (ΠΦΠΟ) που θα επισκεφθεί είτε δια ζώσης τάξεις σχολείων είτε μέσω τηλεδιασκέψεων με στόχο αφενός την ευαισθητοποίηση μαθητών και εκπαιδευτικών, αφετέρου την επισήμανση της σημασία του ορισμού της 4ης Απριλίου ως Πανελλήνιας Σχολικής Ημέρας Φιλοζωίας.
Σύμφωνα με τη εγκύκλιο είναι σημαντική η συνεργασία και συνδρομή ειδικών επιστημόνων όπως κτηνιάτρων, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, ειδικών παιδαγωγών και ατόμων που απασχολούνται επαγγελματικά αλλά και εθελοντικά σε χώρους φιλοξενίας και φροντίδας ζώων, προκειμένου να συμπεριλαμβάνονται στις δράσεις της ημέρας ομιλίες, προβολές και παρουσιάσεις έργων και δράσεων.
Προσδοκώμενα αποτελέσματα της Πανελλήνιας Σχολικής Ημέρας Φιλοζωίας είναι:
Η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών /-τριών για τη βιοποικιλότητα και τις διάφορες μορφές ζωής, με έμφαση στην ευημερία και στην καλλιέργεια της ευαισθησίας και της ενσυναίσθησης για κάθε ζωντανό ον.
Η αναγνώριση και ο σεβασμός των δικαιωμάτων των ζώων από τους/τις μαθητές/-τριες μέσω της ενεργούς προάσπισής τους.
Η εμπλοκή των μαθητών /-τριών σε δραστηριότητες ανάληψης δράσεων και πρωτοβουλιών φιλοζωίας. Ενδεικτικές δράσεις / δραστηριότητες: ✓ Πραγματοποίηση ομιλιών ενημέρωσης και πληροφόρησης της σχολικής κοινότητας με πρόσκληση ειδικών, ατόμων που ασχολούνται με τη φύλαξη άγριων ζώων ή/και ζώων συντροφιάς και εργαζόμενων ή εθελοντών φιλοζωικών σωματείων και οργανώσεων.
Υλοποίηση παιδαγωγικά κατάλληλων εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων σχετικών με τη φιλοζωία, στο πλαίσιο των σχολικών δραστηριοτήτων.
Παρακολούθηση ταινιών μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ έγκριτων φορέων, που σχετίζονται με τη βιοποικιλότητα, την άγρια ζωή και τη φιλοζωία, παιδαγωγικά κατάλληλων για τις ηλικίες στις οποίες απευθύνονται.
Δημιουργία ψηφιακού υλικού ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης (π.χ. ηλεκτρονικά βιβλία, πολυτροπικά και πολυμεσικά κείμενα και αφίσες) και διάχυσή του μέσω ανάρτησης στο ιστολόγιο της σχολικής μονάδας ή/και δημοσίευσή του στη σχολική εφημερίδα.
Υλοποίηση πρωτοβουλίας / καμπάνιας σχετικά με την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των ζώων και τις υποχρεώσεις των ανθρώπων απέναντι σε αυτά.
Επίσκεψη σε καταφύγια ζώων άγριας ζωής και κέντρα περίθαλψης άγριων ζώων για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και την ενημέρωση των μαθητών /-τριών για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ζώα.
Εκπαιδευτικές επισκέψεις σε Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.) για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων σχετικών με τη βιοποικιλότητα και τη φιλοζωία
Υλοποίηση δράσεων σίτισης και φροντίδας των αδέσποτων ζώων του οικείου δήμου, π.χ. τοποθέτηση ταϊστρών, ποτιστρών κ.ά.
Με τσάντες οι μαθητές στα σχολεία – Θα μπουν κανονικά απουσίες
Στα της διαδικασίας του μαθήματος αξίζει να σημειωθεί ότι και στις δύο μέρες μαθημάτων εκείνη την ημέρα δεν θα γίνουν μόνο εκδηλώσεις για τον εκάστοτε εορτασμό αλλά θα γίνουν και μαθήματα οπότε οι μαθητές καλούνται να πάνε με τσάντες στα σχολεία και φυσικά θα τηρηθεί παρουσιολόγιο. Οπότε οι μαθητές σε καμία περίπτωση να μην θεωρήσουν ότι θα είναι μια μέρα χωρίς υποχρεωτική παρουσία στα δρώμενα του σχολείου. Να σημειωθεί βέβαια πως αν για κάποιο λόγο προκύψει αδυναμίας υλοποίησης των δράσεων κατά τη συγκεκριμένη ημερομηνία (εξαιτίας έκτακτων συγκυριών ή αργιών), με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/- ουσών, η υλοποίηση των δράσεων δύναται να μεταφερθεί σε άλλη ημερομηνία.