Οι μαθητές της Γ Λυκείου βρίσκονται στην τελική ευθεία για τις Πανελλήνιες εξετάσεις του 2025, εντατικοποιώντας το διάβασμα και τις επαναλήψεις. Μετά την ολοκλήρωση της ύλης, εστιάζουν στην οργάνωση της γνώσης και τη διαχείριση του χρόνου, αξιοποιώντας και τις διακοπές του Πάσχα για προσομοιώσεις και επαναληπτικές ασκήσεις.
Η εξεταστική διαδικασία δημιουργεί σημαντική ψυχολογική πίεση στους υποψηφίους, καθώς συχνά συνδέεται λανθασμένα με το μελλοντικό επαγγελματικό τους προσανατολισμό. Ειδικοί επισημαίνουν ότι οι Πανελλήνιες θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ένα απλό βήμα, με πολλές εναλλακτικές επιλογές σπουδών πέραν των δημοφιλών σχολών.
Υπογραμμίζεται ότι οι υποψήφιοι δεν πρέπει να απογοητεύονται από ενδεχόμενες χαμηλές επιδόσεις, καθώς υπάρχουν πολλά αξιόλογα περιφερειακά πανεπιστημιακά τμήματα και δυνατότητες να σπουδάσει κανείς αυτό που πραγματικά επιθυμεί.
Πιο αναλυτικά:
Οι μαθητές της Γ Λυκείου εντατικοποιούν το διάβασμα και τις επαναλήψεις της ύλης με το βλέμμα στραμμένο στις Πανελλήνιες 2025 και στοχεύοντας σε υψηλές επιδόσεις. Έχοντας ολοκληρωθεί η ύλη των μαθημάτων, οι υποψήφιοι ΓΕΛ και ΕΠΑΛ εστιάζουν στην οργάνωση της γνώσης και την διαχείριση του χρόνου για να αποδώσουν την ώρα των πανελλαδικών εξετάσεων το μέγιστο του δυναμικού τους. Εξάλλου οι διακοπές του Πάσχα και η ανάπαυλα από τα μαθήματα αποτελούν μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για τεστ προσομοίωσης και επαναληπτικές ασκήσεις ανακεφαλαίωσης της ύλης των εξετάσεων.
Η απαιτητική εξεταστική διαδικασία φορτίζει ψυχοσυναισθηματικά τους μαθητές καθώς έχει συνδεθεί λανθασμένα η επιτυχία στις Πανελλήνιες με το μέλλον και την επαγγελματική σταδιοδρομία των νέων. Οι Πανελλήνιες θα πρέπει να αντιμετωπιστούν ως ένα εφαλτήριο για τις σπουδές των υποψηφίων μετά την δευτεροβάθμια εκπαίδευση καθώς υπάρχουν και εναλλακτικές. Όπως επισημαίνει εξάλλου και o μαθηματικός και εκπαιδευτικός ερευνητής Στράτος Στρατηγάκης εκτός από τις δημοφιλείς σχολές που κάθε χρόνο συνωστίζονται οι υποψήφιοι για να εισαχθούν, υπάρχουν αξιόλογα περιφερειακά πανεπιστημιακά τμήματα με τεράστιες δυνατότητες που δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τα κεντρικά ΑΕΙ.
«Ο φοιτητής θα σπουδάσει αυτό που πραγματικά θέλει να σπουδάσει και ας μην πήγε τόσο καλά στις Πανελλήνιες. Υπάρχουν ατυχίες που μπορεί να συμβούν πριν ή κατά τη διάρκεια των εξετάσεων που μπορεί να φέρουν χαμηλές επιδόσεις. Μπορεί ακόμη η χρονιά να μην είναι η καλύτερη για τον υποψήφιο για διάφορους λόγους, προσωπικούς ή οικογενειακούς. Μία αρρώστια μπορεί να τινάξει στον αέρα μία οικογένεια και που μυαλό για διάβασμα μετά. Ό,τι και αν συμβεί στόχος θα πρέπει να είναι να σπουδάσει το αντικείμενο που θέλει.» τονίζει ο κ. Στρατηγάκης.
Πανελλήνιες 2025: ΕΒΕ δύο ταχυτήτων και διαφορές έως 10.000 μόρια στα ομοειδή περιφερειακά τμήματα
Κάθε υποψήφιος επιλέγει ένα τουλάχιστον επιστημονικό αντικείμενο που τον ενδιαφέρει να σπουδάσει. Όπως αναλύει ο κ. Στρατηγάκης,«στον πίνακα βλέπουμε τα 33 επιστημονικά αντικείμενα στα οποία έχουμε εντάξει όλα τα Τμήματα των ΑΕΙ. Σε κάθε αντικείμενο παραθέτουμε τη μέγιστη βάση που είχε ένα από τα Τμήματα στις Πανελλαδικές του 2024 που ανήκουν σε αυτό και την ελάχιστη βάση κάποιου άλλου Τμήματος του ίδιου επιστημονικού αντικειμένου.
Αν κάποιος ενδιαφέρεται να σπουδάσει Υπολογιστές και Πληροφορικά Συστήματα μπορεί να βρει Τμήματα από 8.790 μόρια έως 17.440. Αν γράψει πολύ καλά θα εισαχθεί στο Τμήμα της πρώτης του προτίμησης. Αν γράψει μέτρια θα εισαχθεί σε ένα Τμήμα που δεν θα είναι η πρώτη του επιλογή. Μπορεί να είναι 4η – 5η επιλογή του. Αν συγκεντρώσει λιγότερα από 10.000 μόρια και πάλι θα σπουδάσει Πληροφορική, απλά θα πρέπει να πάει σε μία περιφερειακή πόλη, όπως η Σπάρτη, η Άρτα, η Μυτιλήνη, η Κέρκυρα, η Σάμος και άλλες. Αυτό σημαίνει ότι οι γονείς του πιθανόν να επιβαρυνθούν με το κόστος των σπουδών σε άλλη πόλη, εκτός αν μένουν σε περιφερειακή πόλη όπου θα σπουδάσει το παιδί τους.»
«Κάποιοι εγκλωβίζονται στο κύρος κάποιων σχολών ή κάποιων Πανεπιστημίων. Κανείς δεν σας είπε ότι οι σπουδές σε ένα καλό Πανεπιστήμιο δεν είναι σημαντικές. Έχουν, όμως, υπερτιμηθεί και αυτό δημιουργεί επιπλέον άγχος στους υποψηφίους και τις οικογένειές τους. Ο μεγάλος επενδυτής Γουόρεν Μπάφετ έλεγε ότι ποτέ δεν κοιτάζει το πτυχίο του υποψηφίου για πρόσληψη. Φυσικά κοιτάζει τον υποψήφιο. Μπορεί ο υποψήφιος να έχει πτυχίο από δευτεροκλασάτο Πανεπιστήμιο και να είναι αστέρι, μπορεί να έχει πτυχίο από ένα ονομαστό Πανεπιστήμιο και να μην είναι καλός επαγγελματίας.
Όλη αυτή η ιστορία με τις κατατάξεις των Πανεπιστημίων ξεκίνησε πριν από λίγο παραπάνω από 20 χρόνια. Σκοπός ήταν να δικαιολογούνται τα υψηλότερα δίδακτρα κάποιων Πανεπιστημίων έναντι κάποιων άλλων. Χρειάζονται τη σύγκριση και την κατάταξη ως υπεροχή του ενός Πανεπιστημίου έναντι του άλλου, όχι μόνο για την προσέλκυση φοιτητών αλλά και για τη χρηματοδότησή τους για τη λειτουργία και την έρευνα. Και στην Ελλάδα Η ΕΘΑΑΕ αξιολογεί και κατατάσσει τα ΑΕΙ και μέρος της χρηματοδότησής τους εξαρτάται από αυτή την αξιολόγηση. Όλες αυτές οι κατατάξεις δέχονται πολύ σοβαρή κριτική για τα κριτήρια που χρησιμοποιούν. Γι’ αυτό και παρατηρούνται μεγάλες διαφορές μεταξύ τους» αναλύει ο κ. Στρατηγάκης.
«Ηλεκτρολόγοι Μηχανικοί με 9.740, Οικονομικά με 6.860, Φιλολογία με 9.308, Φυσική με 9.338 Μηχανολόγοι με 9.570»
«Καλό είναι να σπουδάσεις στο καλύτερο Πανεπιστήμιο, αλλά αν δεν καταφέρεις να εισαχθείς σ’ αυτό δεν ήρθε η καταστροφή. Οι σπουδές που θα κάνει ο φοιτητής εξαρτώνται κυρίως από τον ίδιο· από τη διάθεση και την προσπάθεια που θα καταβάλει. Αυτό θα του επιτρέψει να κάνει καλές σπουδές και από ένα όχι τόσο καλό Πανεπιστήμιο, όσο πιθανόν και σε κάποια άλλα.
Ας επιστρέψουμε στα στοιχεία του πίνακά μας. Αν εξαιρέσουμε τις Ιατρικές και τις Κτηνιατρικές που έχουν ελάχιστη βάση τα 17.375 μόρια, τις Νομικές με 16.650, τις Βιολογίες με 15,945 και τις Ψυχολογίες με 15.300, όλες τα άλλα επιστημονικά αντικείμενα έχουν ελάχιστη βάση κάτω από 12.500.
Ηλεκτρολόγοι Μηχανικοί με 9.740, Οικονομικά με 6.860, Φιλολογία με 9.308, Φυσική με 9.338 Μηχανολόγοι με 9.570 και πολλά άλλα, όπως μπορείτε να δείτε στον πίνακα. Κουράγιο, λοιπόν, κάντε την προσπάθειά σας, δώστε τον καλύτερο εαυτό σας και να σκέφτεστε ότι, τελικά, θα σπουδάσετε αυτό που θέλετε, κάνοντας κάποιες μικρές υποχωρήσεις αν τα πράγματα δεν πάνε όσο καλά θα θέλατε» είναι η συμβουλή του εκπαιδευτικού αναλυτή στους φετινούς υποψηφίους.