Η Τουρκία εντείνει τις παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου στο νοτιοανατολικό Αιγαίο, προκαλώντας ανησυχία στην Ελλάδα και ανατρέποντας το «ήρεμο κλίμα» της περιοχής.
Παρά τις δηλώσεις του Τούρκου Προέδρου Ερντογάν για τη διατήρηση καλών σχέσεων με την Ελλάδα, οι παραβιάσεις συνεχίζονται, με 34 καταγραφές από την αρχή του έτους.
Η κατάσταση επιδεινώνεται καθώς η Ελλάδα προγραμματίζει νέες έρευνες για ηλεκτρική διασύνδεση με Κύπρο και Ισραήλ, ενώ στρατιωτικοί κύκλοι προειδοποιούν για πιθανές εντάσεις στο Αιγαίο, αναμένοντας την αντίδραση του Πολεμικού Ναυτικού.
Πιο αναλυτικά:
Ταράζει για τα καλά το «ήρεμο κλίμα» στο Αιγαίο η Τουρκία, που ολοένα και πιο συχνά προχωρά σε παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου στο νοτιοανατολικό Αιγαίο, επιχειρώντας να δημιουργήσει τετελεσμένα στον χώρο που έχει οριοθετήσει βάσει του ανυπόστατου και αλυτρωτικού δόγματος της «Γαλάζιας Πατρίδας».
Του Χρήστου Μαζανίτη
«Επιθυμούμε τη διατήρηση της σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο και το Αιγαίο», έλεγε την Δευτέρα ο Τούρκος Πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν κατά τη διάρκεια του στο δείπνο Ιφτάρ (σ.σ. το πρώτο γεύμα μετά την ολοήμερη νηστεία του Ραμαζανιού) που παρέθεσε στους Πρέσβεις στην Άγκυρα, στο οποίο συμμετείχε και ο Έλληνας Πρέσβης Θεόδωρος Μπιζάκης. Παράλληλα επαναβεβαίωσε και την προσήλωσή του στην πολιτική καλών σχέσεων με την Ελλάδα, λέγοντας: «Είμαστε υπέρ της διατήρησης του θετικού κλίματος που έχουμε δημιουργήσει με αμοιβαία βήματα στις σχέσεις μας με τη γειτονική μας Ελλάδα».
Κι όμως, την προηγουμένη των δηλώσεων Ερντογάν, γι’ ακόμη μία φορά τουρκικό αεροπλάνο προχωρούσε σε παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου, σε συγκεκριμένο σημείο στο νοτιοανατολικό Αιγαίο, νοτιοδυτικά της Ρόδου και νοτιοανατολικά της Καρπάθου.
Είναι το σημείο που «μαρκάρει» η Τουρκία βάσει του παράνομου τουρκολιβυκού μνημονίου και του ανυπόστατου και αλυτρωτικού δόγματος της «Γαλάζιας Πατρίδας». Είναι η περιοχή που η Ελλάδα θα πρέπει το προσεχές χρονικό διάστημα να προχωρήσει σε νέες έρευνες, στο πλαίσιο του σχεδίου της ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Κύπρο και το Ισραήλ.
Χθες, η Πολεμική Αεροπορία απογείωσε ένα ζεύγος οπλισμένων μαχητικών από την Κρήτη τη στιγμή που όπως ανακοίνωσε το ΓΕΕΘΑ έγινε αναχαίτιση ενός τουρκικού κατασκοπευτικού ATR-72, το οποίο προχώρησε σε 3 παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου (ΕΕΧ) και 3 παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας (ΚΕΚ) στο FIR Αθηνών.
Αυτές οι παραβιάσεις ήρθαν να προστεθούν στις 2 που σημειώθηκαν την 1η Μαρτίου και σε συνέχεια των 19 του Φεβρουαρίου και 13 του Ιανουαρίου. Συνολικά, από την 1η Ιανουαρίου μέχρι σήμερα έχουν σημειωθεί 34 παραβιάσεις του ΕΕΧ σπάζοντας το απόλυτο μηδέν του 2024 με εμφατικό τρόπο.
Την ανιούσα έχουν πάρει όμως και οι παραβάσεις των Κανόνων Εναέριας Κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών, με τους Τούρκους να αρνούνται επιδεικτικά πλέον να υποβάλουν σχέδια πτήσεων. 73 σημειώθηκαν τον Ιανουάριο, 27 τον Φεβρουάριο και 5 μέχρι στιγμής τον Μάρτιο. Όπως επεσήμαναν χαρακτηριστικά στρατιωτικοί κύκλοι στο enikos.gr «με 105 παραβάσεις του FIR Αθηνών και 35 παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου, τα ‘ήρεμα νερά’ στο Αιγαίο φαίνεται ότι πλέον αποτελούν παρελθόν».
Οι κινήσεις αυτές της Τουρκίας κάθε άλλο παρά αψυχολόγητες είναι ή «τυχαία γεγονότα» που θέλουν ορισμένοι κύκλοι να τα μεταφράζουν.
Όπως πρόσφατα δημοσιεύσαμε στο enikos.gr, βρισκόμαστε εν αναμονή έκδοσης νέων NAVTEX για έρευνες στη θαλάσσια περιοχή νότια της Κάσου, καθώς, όπως αναφέρουν πηγές, η Αθήνα έχει σταθμίσει όλα τα ενδεχόμενα και έχει σχεδιάσει πώς θα κινηθεί σε κάθε περίπτωση.
Ωστόσο, όπως δημοσιεύθηκε στο φύλλο της 23ης Φεβρουαρίου στην Realnews της Κυριακής, υπάρχουν τρία πιθανά σενάρια σε ό,τι αφορά την εξέλιξη του προγράμματος.
Το πρώτο είναι να αναβληθούν επ’ αόριστον λόγω τεχνικών δυσκολιών που ενδέχεται να προκύψουν από την ανάλυση των αποτελεσμάτων των βυθομετρικών ερευνών που γίνονται αυτή την περίοδο. Το δεύτερο είναι να συνεχιστούν οι έρευνες έπειτα από μια άτυπη συμφωνία με την Τουρκία. Το τρίτο πιθανό σενάριο που εξετάζεται παραπέμπει στη δημιουργία ενός σκηνικού έντασης στο Αιγαίο, καθώς οι Έλληνες αξιωματούχοι αναφέρουν ότι «οι έρευνες θα γίνουν, ακόμα και αν χρειαστεί να βγάλουμε στο Αιγαίο τον Στόλο».
Από το υπουργείο Εξωτερικών διαμηνύεται σε όλους τους τόνους ότι το έργο θα προχωρήσει κανονικά. Ωστόσο, πηγές προσκείμενες στο υπουργείο Ενέργειας εξέφραζαν την ανησυχία τους για το γεγονός ότι ήδη έχουν καταγραφεί καθυστερήσεις. Βάσει του αρχικού χρονοδιαγράμματος, οι έρευνες βόρεια της Κρήτης, από το ύψος του Ηρακλείου μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί από τον περασμένο Νοέμβριο. Όμως ακόμη μένουν αρκετά να γίνουν στις περιοχές που ήδη δραστηριοποιούνται τα ερευνητικά σκάφη «NG Worker» και «Ievoli Relume».
Και αν πρόσφατα, που οι έρευνες γίνονται εντός Δωδεκανήσων και βόρεια της Κρήτης, η Τουρκία δεν δίστασε να στείλει κορβέτα, ακόμη και φρεγάτα, προχωρώντας σε παρενόχληση διά ασυρμάτου, το ερώτημα που προκύπτει είναι τι θα γίνει όταν τα ερευνητικά χρειαστεί να βγουν στην ανοιχτή θάλασσα.
Στρατιωτικοί κύκλοι εκφράζουν τη βεβαιότητα ότι τα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού θα κληθούν να σηκώσουν μεγάλο βάρος όταν η Αθήνα λάβει την απόφαση να προχωρήσει το πρόγραμμα των ερευνών, όπως διατείνεται ότι έχει σκοπό να πράξει. Μάλιστα, παραπέμπουν σε εντάσεις ανάλογες με εκείνες το θερμό καλοκαίρι του 2020, όταν το «Oruc Reis» άρχισε να πλέει νότια του Καστελόριζου. Πέντε χρόνια μετά, η Ελλάδα μπορεί να έχει αποκτήσει αεροπορική υπεροχή, όμως ο Στόλος είναι έτι περαιτέρω ταλαιπωρημένος και αποδυναμωμένος. Προγράμματα ενίσχυσης του Πολεμικού Ναυτικού με μονάδες όπως οι LCS δεν προχώρησαν, ενώ ακόμη συζητείται το πότε και με τι κόστος θα πραγματοποιηθεί η αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ.