Η λίστα Μπλίνκεν, που περιλαμβάνει αμυντικά συστήματα που είχε ζητήσει η Ελλάδα από τις ΗΠΑ, έχει παγώσει, προκαλώντας ανησυχία στα Επιτελεία για την κάλυψη των αναγκών τους. Η Πολεμική Αεροπορία είναι η μόνη που συνεχίζει να αναζητά λύσεις για την αναβάθμιση του στόλου της, ενώ το Πολεμικό Ναυτικό αποφάσισε να μην προχωρήσει στην προμήθεια τεσσάρων πλοίων LCS λόγω υψηλού κόστους.
Ο Στρατός Ξηράς αντιμετωπίζει δυσκολίες στην προμήθεια τεθωρακισμένων Bradley, ενώ η Πολεμική Αεροπορία απέρριψε προσφορές για C-130. Ο Αρχηγός ΓΕΑ προγραμματίζει ταξίδι στις ΗΠΑ για να ενισχύσει τις διαπραγματεύσεις για τα F-35 και άλλες προμήθειες.
Πιο αναλυτικά:
Η λίστα Μπλίνκεν παγώνει και τα Επιτελεία προσπαθούν να διαχειριστούν γι’ ακόμη μία φορά πώς θα μπορέσουν να καλύψουν τις ανάγκες για νέα οπλικά συστήματα βάσει του δημοσιονομικού χώρου που υπάρχει. Το ερώτημα που τίθεται είναι γιατί η Ελλάδα λέει όχι στα αμυντικά συστήματα που η ίδια ζήτησε.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Η έρευνα της Realnews δείχνει ότι αυτή τη στιγμή το μόνο Επιτελείο που προσπαθεί να βρει λύσεις είναι της Πολεμικής Αεροπορίας, η οποία συνεχίζει στον υψηλό ρυθμό απορρόφησης προγραμμάτων για την αναβάθμιση και ανανέωση του Στόλου της.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονταν στη λίστα Μπλίνκεν, η παραχώρηση αφορούσε προγράμματα που η ίδια η Ελλάδα είχε ζητήσει από τις ΗΠΑ, βάσει των αναγκών της που είχαν καταγραφεί και τις επιθυμίες των Επιτελείων. Όπως μάλιστα εξηγούσε στην “R” αμερικανική πηγή που γνωρίζει πολύ καλά το πρόγραμμα, «όλα τα συστήματα της λίστας ήταν όσα οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις είχαν αιτηθεί για παραχώρηση».
Ο τρόπος παραχώρησης των οπλικών συστημάτων θα γινόταν με την ίδια μέθοδο που αποκτήθηκαν και άλλα δωρεάν οπλικά συστήματα, όπως τα περιπολικά Island, τα ελικόπτερα Kiowa, τα ταχύπλοα των Ειδικών Δυνάμεων Mark V και τα Μ1117. Δηλαδή, με το “as is where is” (όπου είναι στην κατάσταση που είναι) και την Ελλάδα να αναλαμβάνει το κόστος επαναφοράς στη λειτουργική τους κατάσταση και τα έξοδα μεταφοράς τους.
Oι LCS
Μεγάλος χαμένος είναι το Πολεμικό Ναυτικό, που μετά από πολύμηνες παλινωδίες αποφάσισε να μην προχωρήσει στην προμήθεια των LCS, με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, Νίκο Δένδια, να λέει στη Βουλή ότι δεν υπήρχε περίπτωση να δώσει το «πράσινο φως» προμήθειας πλοίων που ήθελαν 200 εκατ. για να γίνουν λειτουργικά.
Αφορούσε τα USS Milwaukee (LCS 5), USS Detroit (LCS 7) USS Little Rock (LCS 9) και USS Sioux City (LCS 11). Μάλιστα το Sioux City το είχε επιθεωρήσει και κλιμάκιο του ΠΝ, όταν είχε έρθει στην Σούδα, στο πλαίσιο αποστολής του με τον 6ο Στόλο και είχαν μείνει ικανοποιημένοι με τις δυνατότητες, όπως είχαμε αποκαλύψει στο enikos.gr.
Πρόκειται για πλοία που και οι δύο προηγούμενες ηγεσίες του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού είχαν προβεί σε θετική εισήγηση για την απόκτησή τους ως μεταχειρισμένα, ενώ και ο τότε Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνος Φλώρος είχε πιέσει προς αυτή την κατεύθυνση. Άλλωστε δεν ήταν τυχαίο που η λίστα παραδόθηκε από τον ίδιο τον τότε υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ, Άντονι Μπλίνκεν, ενώ ήταν εν ενεργεία ο Κωνσταντίνος Φλώρος.
Πέρυσι, στις 20 Μαρτίου 2024, ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης ερωτηθείς για το αν τα πλοία κάνουν για την Ελλάδα – στο περιθώριο της παραλαβής των ελικοπτέρων Romeo του ΠΝ – είχε απαντήσει με σκωπτικό ύφος «σας χαρίζουν έναν γάιδαρο κι εσείς τον κοιτάτε στα δόντια;».
Οι τέσσερις LCS θα αντικαθιστούσαν αντίστοιχο αριθμό από τις φρεγάτες “S”, που μετρούν μισό αιώνα ζωής.
Τα Bradley
Για τον Στρατό Ξηράς στην λίστα Μπλίνκεν υπήρχε η πρόβλεψη προμήθειας 62 Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μεταφοράς Προσωπικού και Μάχης (ΤΟΜΠ – ΤΟΜΑ) Bradley M2A2 ODS.
Πράγματι, το ΓΕΣ έστειλε δύο κλιμάκια για να ελέγξουν τις διαθεσιμότητες κι επιπλέον να εξετάσουν το ενδεχόμενο προμήθειας επιπλέον 102 τεθωρακισμένων του τύπου ώστε να μπορέσουν να εξοπλίσουν 4 τάγματα, με συνολικά 164.
Σε ότι αφορά τα 102, το αρχικό κόστος επαναφοράς τους και μεταφοράς στην Ελλάδα άγγιζε αρχικά τα 8 εκατ. ανά όχημα κι εν τέλει, μετά από διορθώσεις στις απαιτήσεις έπεσε στα 4 εκατ. ενώ σε ότι αφορά τα 62, βρέθηκαν μόλις 35 που να καλύπτουν τις ανάγκες του Στρατού με ελάχιστο κόστος επαναφοράς ενώ τα υπόλοιπα χρειάζονται περίπου στα 2 εκατ. ευρώ ανά όχημα. Τιμές που κρίθηκαν απαγορευτικές.
Πηγές από τον Στρατό αναφέρουν ότι γίνονται όλες οι διαδικασίες εξεύρεσης των οχημάτων, ωστόσο γνώστες αναφέρουν ότι έχει τελειώσει.
Τα C-130 και τα KC-135
Η Πολεμική Αεροπορία απέρριψε τα 2 προσφερόμενα C-130 γιατί ήταν σε καθεστώς μακράς αποθήκευσης στην Αριζόνα και για να επανέλθουν σε αξιόπλοη κατάσταση απαιτούντο άνω των 100 εκατ. ευρώ.
Σε ότι αφορά τα ιπτάμενα τάνκερ KC-135, η ΠΑ έχει ζητήσει 4. Ωστόσο περιμένει απάντηση για να εξετάσει 2 αεροπλάνα για αρχή. Κάθε Μάρτιο το Κογκρέσο δημοσιεύει λίστα με τα μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων που θα αποσυρθούν.
Βάσει της λίστας, η ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας εκτιμά ότι θα βρει τουλάχιστον 2. Παράλληλα, συνεχίζονται οι πιέσεις και για μεταχειρισμένα C-130. Μάλιστα, σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες της “R” πρόκειται ο ίδιος ο Αρχηγός ΓΕΑ, Αντιπτέραρχος Δημοσθένης Γρηγοριάδης να τις εντείνει με ταξίδι που θα πργματοποιήσει περίπου στο δεύτερο μισό του Μαΐου στις ΗΠΑ. Θα συναντηθεί με τον ομόλογό του, στην Ουάσιγκτον ενώ θα επισκεφθεί το κέντρο εκπαίδευσης πιλότων των F-35 (εκεί όπου θα εκπαιδευτούν και οι Έλληνες) και το εργοστάσιο κατασκευής των μαχητικών, στο Fort Worth του Τέξας. Η επίσκεψή του Αρχηγού ΓΕΑ αναμένεται να συμπέσει και με την υπογραφή του συμβολαίου κατασκευής των ελληνικών F-35.
Κύκλοι του υπουργείου Εθνικής Άμυνας απάντησαν στο ερώτημα της “R” για το μέλλον της λίστας Μπλίνκεν, λέγοντας: Στόχος είναι να παραληφθεί ότι είναι χρήσιμο και μας ενδιαφέρει και όχι υποχρεωτικά όλα όσα περιλαμβάνονται στη λίστα.