Η γαλλική ναυπηγική εταιρεία NAVAL εισηγείται την κατασκευή τριών επιπλέον φρεγατών FDI Belharra για την Ελλάδα, με την ιδιαιτερότητα να αποκλείει τα ναυπηγεία Ελευσίνας λόγω της σχέσης τους με αμερικανικά συμφέροντα.
Η πληροφορία προκαλεί διπλωματική ένταση μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ, καθώς υπάρχει ήδη πρόταση για ναυπήγηση της 4ης φρεγάτας στην Ελλάδα με χαμηλότερο κόστος, ενώ διπλωματικοί και στρατιωτικοί παράγοντες θεωρούν την κίνηση παρέμβαση στην εξωτερική πολιτική της χώρας.
Το υπουργείο Εξωτερικών και η πρεσβεία των ΗΠΑ εκφράζουν την έκπληξή τους, καθώς η πληροφορία δημιουργεί αναταραχή στις προσπάθειες επαναπροσέγγισης μεταξύ των δύο χωρών, ενώ το Πολεμικό Ναυτικό διατηρεί ουδέτερη στάση ως προς την επιλογή ναυπηγείου.
Πιο αναλυτικά:
Η πρόταση ναυπήγησης επιπλέον τριών φρεγατών FDI Belharra στην Ελλάδα προκαλεί διπλωματικές φουρτούνες μεταξύ Αθήνας – Ουάσιγκτον. Αιτία είναι πληροφορίες που φέρουν τη γαλλική εταιρεία ναυπήγησης να αποκλείει ναυπηγεία ή εταιρείες αμερικανικών συμφερόντων.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Πληροφορίες, οι οποίες είδαν το φως τη δημοσιότητας φέρουν την NAVAL, την κατασκευάστρια εταιρεία των φρεγατών FDI Belharra να εισηγούνται την ναυπήγηση τριών επιπλέον φρεγατών στην Ελλάδα. Μάλιστα, κατά τις ίδιες πηγές πληροφόρησης, η γαλλική εταιρεία εμφανίζεται να υψώνει τείχος στο ενδεχόμενο ναυπήγησης των πλοίων στα ναυπηγεία Ελευσίνας, επειδή η εταιρεία ΟΝΕΧ «θεωρείται από τους Γάλλους επιτελείς ως το χέρι των ΗΠΑ στην Ελλάδα και την Ευρώπη».
Αυτά συμβαίνουν ενώ, όπως πρώτο αποκάλυψε το enikos.gr, από τον περασμένο Δεκέμβριο υπάρχει έγγραφη δεσμευτική πρόταση προς το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, το ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΝ για ναυπήγηση στην Ελλάδα της 4ης Belharra στα ναυπηγεία Ελευσίνας, με κόστος 10% φθηνότερα στο ελληνικό Δημόσιο απ’ ότι στη Γαλλία ενώ υπάρχει η δυνατότητα να αυξηθεί σε 15% η εξοικονόμηση χρημάτων εάν αποφασιστεί να γίνει η υποστήριξη των πλοίων (follow on support) στα αμερικανικά ναυπηγεία.
Οι παραπάνω πληροφορίες, όπως ήταν αναμενόμενο προκάλεσαν αλυσιδωτές αντιδράσεις κι εύλογα ερωτήματα.
Διπλωματικοί αλλά και στρατιωτικοί παράγοντες επεσήμαναν προς το enikos.gr ότι αυτό – αν ισχύει, «αποτελεί ωμή παρέμβαση στην εξωτερική πολιτική της χώρας και υποδαυλίζει την στρατηγική συμμαχία με τις ΗΠΑ, ειδικά τώρα που η Ελλάδα με το Ισραήλ προσπαθούν να αναβιώσουν το στρατηγικό σχήμα 3+1 στην Μεσόγειο, με την επαναφορά του σχεδίου East Med Act».
Οι ίδιοι παράγοντες επεσήμαναν ότι «η Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα η κυβέρνηση είναι αυτή που επιλέγει πού και από ποιον θα προμηθευτεί τα αμυντικά συστήματα που την ενδιαφέρουν και σίγουρα κανείς δεν μπορεί να υποδείξει τον τρόπο με τον οποίο θα ασκείται η εξωτερική πολιτική της χώρας».
Η πρεσβεία των ΗΠΑ στην Ελλάδα αποφεύγει να σχολιάσει τις πληροφορίες, ωστόσο, θεωρείται αυτονόητο ότι τέτοιου είδους «διαρροές» κάθε άλλο παρά βοηθούν την προσέγγιση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Ντόναλντ Τραμπ, ειδικά αυτή την περίοδο που υπάρχουν οι αναταράξεις σε διεθνές επίπεδο, με την Αθήνα να καλλιεργεί κλίμα προσέγγισης με την Ουάσιγκτον, αναζητώντας ημερομηνία για επίσκεψη του Πρωθυπουργού στον Λευκό Οίκο και συνάντηση με τον Αμερικανό Πρόεδρο.
Πηγές της γαλλικής εταιρείας, με την οποία επικοινώνησε το enikos.gr, δεν έκρυψαν όχι μόνο την έκπληξη αλλά και την αντίθεσή τους με τις πληροφορίες που διακινούνται διαψεύδοντας μάλιστα κατηγορηματικά ότι μπορεί να έχει σχέση το γαλλικό ναυπηγείο με αυτές.
Αλλά και στο υπουργείο Εξωτερικών δεν μπόρεσαν να κρύψουν την έκπληξή τους με αυτές τις πληροφορίες, οι οποίες δημιουργούν αναταραχή στις εύθραυστες σχέσεις με τις ΗΠΑ, την παρούσα περίοδο, που επιχειρείται η επαναπροσέγγιση βήμα – βήμα, στον απόηχο της επιτυχημένης συνάντησης Γιώργου Γεραπετρίτη και Μάρκο Ρούμπιο στην Ουάσιγκτον την 1η Μαρτίου.
Σε ό,τι αφορά το υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν έχει υπάρξει κάποια αντίδραση προς το παρόν.
Σε κάθε περίπτωση, έστω κι αν διαψεύδεται, η γαλλική «πρόταση» δικαιώνει τρόπον τινά το νέο δόγμα που έχει εισάγει ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτριος Ελευθέριος Κατάρας, ο οποίος έχει πλείστες όσες φορές επαναλάβει την άποψή του ότι το Πολεμικό Ναυτικό δεν θα υποδείξει σε καμία εταιρεία ποιο ναυπηγείο να επιλέξει στην Ελλάδα. Μία άποψη η οποία θεωρείται από ορισμένους ότι βγάζει το ΠΝ από το κάδρο ενδεχόμενων κατηγοριών για συνδιαλλαγή με συμφέροντα ενώ κατ’ άλλους υποδαυλίζει την ανάταση της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας.
Υπενθυμίζεται ότι ο Αρχηγός ΓΕΝ έχει εκφράσει τις επιφυλάξεις του για τα ελληνικά ναυπηγεία ως προς τις δυνατότητες έγκαιρης και σε ανταγωνιστικές τιμές παράδοσης των πλοίων που θέλει να ναυπηγήσει το Πολεμικό Ναυτικό.
Καλά μέχρι πότε θα εξαρτόμαστε από τους άλλους. Μέχρι πότε θα αγοράζουμε υποστήριξη .Δανειζόμαστε για να τα ξανά δίνουμε στους δανειστές μας και συνεχίζουμε να τους χρωστάμε και ενώ έχουμε όλα τα προσόντα για να έχουμε δικά μας εξ’ ολοκλήρου δεν το κάνουμε. Τα εξοπλιστικά τι είναι τελικά; μαγαζί γωνία;