Για το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και το αλαλούμ με το κεφάλαιο για την πυρόσφαιρα, την κατάσταση στον σιδηρόδρομο και τα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση για την βελτίωση των μεταφορών με τα τρένα μίλησε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης στους Νίκο Χατζηνικολάου, Κάτια Μακρή και Αντώνη Δελλατόλα από την συχνότητα του Realfm 97,8.
«Αυτό το οποίο συμβαίνει με τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ προφανώς δεν ανταποκρίνεται σε αυτό το οποίο περιμένει η κοινωνία από εμάς. Το αντιλαμβανόμαστε όλοι. Το αντιλαμβάνονται κατ’ αρχάς οι συγγενείς των θυμάτων που τους αφορά και τους πληγώνει όλο αυτό που συμβαίνει», είπε ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
«Η διερεύνηση η οποία έγινε τους προηγούμενους μήνες, επί έναν χρόνο περίπου, κατέληξε σε ένα πόρισμα 180 σελίδων. Η πέτρα του σκανδάλου, αυτών των ημερών εν πάση περιπτώσει είναι ένα κεφάλαιο το οποίο αφορά την πυρόσφαιρα. Τι λέει αυτό το κεφάλαιο το οποίο δημοσιεύθηκε στις 27 Φεβρουαρίου; Λέει ότι δεν έχουμε επαρκείς ενδείξεις για να μπορέσουμε να καταλήξουμε σε επιστημονικά ολοκληρωμένο συμπέρασμα. Και γι’ αυτό, λέει το πόρισμα στην τελευταία του παράγραφο, δεσμευόμαστε- στην σελίδα 108 είναι για όποιον ακροατής σας θέλει να το ψάξει- ότι θα συμβληθούμε με ένα εγνωσμένου κύρους Ίδρυμα ώστε να πιστοποιηθούν τα αποτελέσματα τα οποία γράφει το πόρισμα μας», τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών.
Και συνέχισε: «Άρα δηλαδή από την αρχή, από την δημοσίευση του πορίσματος, αυτό δεν έχει αλλάξει. Παραδέχονται δηλαδή οι ίδιοι οι συγγραφείς του, αυτοί οι οποίοι τεκμηρίωσαν ή επιχείρησαν να τεκμηριώσουν το κομμάτι της πυρόσφαιρας, ότι δεν τους αρκούν αυτά τα οποία έχουν λάβει μέχρι στιγμής και θα πάνε σε ένα νέο Ίδρυμα».
«Τι έχουμε μάθει τα τελευταία 24ωρα έκπληκτοι όλοι; Ότι αυτά τα οποία περιέχει το πόρισμα δεν έχουν συνταχθεί από ξένα πανεπιστήμια. Δεν έχουν συνταχθεί από το Πανεπιστήμιο της Γάνδης ή το Πανεπιστήμιο της Πίζας ή της Στοκχόλμης αλλά από τον κύριο Λακαφώση. (…) Τι έχουμε μάθει για τον κύριο Λακαφώση; Ότι δεν είναι μηχανικός, ότι είναι δημοσιογράφος», είπε Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
«Θεωρώ ότι ο πρόεδρος θα πάρει πρωτοβουλίες»
«Η εικόνα του μπάχαλου προφανώς δεν μπορεί να συνεχιστεί και η κυβέρνηση πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες», σημείωσε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών.
«Εμείς λοιπόν τι θα κάνουμε τώρα στο δια ταύτα διότι έχω και ενημερώσεις από τον πρόεδρο (σ.σ. του ΕΟΔΑΣΑΑΜ) ότι αρκετές από τις ανακοινώσεις οι οποίες έχουν βγει δεν έχουν την έγκριση του Δ.Σ. Άρα αν αυτές οι ανακοινώσεις έχουν μέσα παραπληροφόρηση, έχουν αντιφάσεις, έχουν αντιεπιστημονικότητα, έχουν μία σειρά από πράγματα τα οποία είναι παράτυπα εν πάση περιπτώσει προφανώς και η κυβέρνηση πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες», τόνισε ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
Όσον αφορά στους κανόνες που διέπουν την λειτουργία του οργανισμού ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών ανέφερε ότι «εκ του ιδρυτικού νόμου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ υπάρχει ένα συμβούλιο, το οποίο μάλιστα έχει πενταετή θητεία και δεν υπόκειται σε παύση από τον αρμόδιο υπουργό. Δεν έχει δηλαδή δυνατότητα επέμβασης ο κάθε υπουργός να του λέει ‘τώρα θα φύγεις’, ‘τώρα θα μείνεις’ κτ.λ. Είναι ανεξάρτητοι. Έχουν δικό τους προϋπολογισμό».
«Διορίστηκε με βάση τον ιδρυτικό του νόμο, ο οποίος του δίνει ανεξαρτησία, του δίνει πενταετή θητεία χωρίς διακοπή και ο νόμος λέει εφόσον έχει τον προϋπολογισμό τον οποίο του διαθέτει το ελληνικό κράτος, τον δαπανά όπως κρίνει», είπε ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
Επιπλέον υποστήριξε ότι «η εικόνα των αντιφάσεων πλήττει την αξιοπιστία του οργανισμού. Θεωρώ ότι ο πρόεδρος θα πάρει πρωτοβουλίες».
«Υπάρχει μία κατάσταση μπάχαλου, η οποία πρέπει να τελειώσει»
«Η πρώτη ενέργεια την οποία θα κάνω σήμερα κιόλας είναι να αποκαταστήσουμε τις σχέσεις και να δημιουργήσουμε έναν θεσμικό δίαυλο με τον ERA για να μάθουμε την αλήθεια. Για πράγματα; Για το κατά πόσον έχει συμβληθεί ο ERA στο πρόσφατο παρελθόν με κάποια πανεπιστήμια του εξωτερικού, αν υπάρχουν συμφωνίες, συμβόλαια, παραδοτέα. Διότι αυτά τα παραδοτέα δεν μπορεί ούτε να επιβεβαιώνονται ούτε να αμφισβητούνται στην βάση της προφορικότητας και της προχειρότητας. Πρέπει να έχουμε επίσημες ενημερώσεις», είπε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών.
«Εδώ, όμως, έχουμε μία καταγγελία την οποία εγώ οφείλω να διερευνήσω, (σ.σ. του Χρήστου Παπαδημητρίου) (…) ό,τι δεχόταν πιέσεις, ότι δεχόταν απειλές και δεν ξέρω αν ισχύει. Εγώ οφείλω να διερευνήσω και να διαπιστώσω επίσημα πλέον αν ισχύει», ανέφερε ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
«Υπάρχει μία κατάσταση μπάχαλου, η οποία πρέπει να τελειώσει διότι δεν είναι εικόνα κράτους να βασιζόμαστε στην προφορικότητα και στην προχειρότητα», τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών.
Νέο εργαλείο για τον ακριβή εντοπισμό των τρένων
«Αυτό το οποίο μπορώ να ανακοινώσω είναι ότι σε 3 μήνες από σήμερα θα δημιουργηθεί ένα νέο εργαλείο το οποίο με ακριβή εντοπισμό τρένων σε απόκλιση 5 εκατοστών και όχι 10 μέτρων όπως το GPS. Διότι αυτό ήταν το βασικό ερώτημα εκείνων των ημερών αν θυμάστε: Πώς γίνεται να μπορώ να βλέπω που είναι το ντελίβερι στην εποχή μας, στο κινητό μου και να μην μπορώ να βλέπω που είναι τα τρένα. Γιατί δεν μπορούσα να δω πού ακριβώς είναι τα τρένα; Διότι η απόσταση δύο γραμμών, ανόδου και καθόδου, είναι μικρότερη από 10 μέτρα και το GPS έχει απόκλιση έως 10 μέτρα. Άρα δεν είναι ασφαλές», ανέφερε ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
«Εμείς λοιπόν έχουμε βρει ένα σύστημα το οποίο το δορυφορικό σήμα το τριγωνοποιεί με επίγειους σταθμούς εδώ στην Ελλάδα. Είναι το ίδιο σύστημα το οποίο χρησιμοποιούν και οι σεισμολόγοι για να μετρούν με ακρίβεια τις μετακινήσεις. Θα μπει ένας πομπός ειδικού τύπου πάνω σε κάθε μηχανή τρένου και θα μπορεί ένα ενιαίο κέντρο κυκλοφορίας του ΟΣΕ να έχει αποκλειστική δουλειά αυτή, να βλέπει την ακριβή πορεία των τρένων και να παίρνει σε πραγματικό χρόνο δεδομένα για παραβιάσεις του κανονισμού, για τις ενέργειες όπως προβλέπονται και για το εάν ένα τρένο είναι στην γραμμή ανόδου ή καθόδου», τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών.
Επανέρχεται ο προϊστάμενος αμαξοστοιχίας – Δημιουργείται ενιαίο κέντρο πανελλαδικής κυκλοφορίας
«Το δεύτερο είναι ότι σκοπός μας είναι να επαναφέρουμε τον προϊστάμενο αμαξοστοιχίας. Ο προϊστάμενος αμαξοστοιχίας ουσιαστικά διευθύνει ένα τρένο και καταργήθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ αυτή η θέση. Αυτός ο άνθρωπος, λοιπόν, θα μπορεί μία σειρά από κανόνες, οι οποίοι πρέπει να τηρούνται και όταν παραβιάζονται πρέπει να αναφέρονται, να έχει την εποπτεία ώστε ο μηχανοδηγός να έχει απόλυτη συγκέντρωση στην δική του δουλειά που είναι να μηχανοδηγεί το τρένο», είπε ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
«Τρίτον θα δημιουργήσουμε μαζί με τις τοπικές τηλεδιοικήσεις γιατί οι τηλεδιοικήσεις ουσιαστικά έχουν έναν τομέα ευθύνης, βλέπουν ένα κομμάτι της γραμμής και όχι ολόκληρη την Ελλάδα θα έχουμε ένα ενιαίο κέντρο πανελλαδικής κυκλοφορίας ώστε τέτοια συστήματα, όπως αυτό που ανέφερα στην αρχή, να μπορούν να συντονίζονται και να παρακολουθούνται από ειδικό προσωπικό εκεί», σημείωσε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών.
Και πρόσθεσε: «Υπάρχουν και τους έχω γνωρίσει αυτές τις εβδομάδες σοβαροί επαγγελματίες με φιλότιμο, με αίσθηση καθήκοντος που πάνε κάθε μέρα στον σταθμό και κάνουν σοβαρά την δουλειά τους. Υπάρχουν, όμως, και κάποιοι χαβαλέδες και οι χαβαλέδες θα πρέπει να κάνουν στην άκρη. Άρα στο νομοσχέδιο το οποίο φέρνουμε (…) πέραν από τα συστήματα που θα μας επιτρέπουν να βλέπουμε στην πηγή τους τις ενέργειες και τις παραλείψεις η κάθε παράλειψη, το κάθε λάθος που θα γίνεται στην τήρηση του κανονισμού θα αθροίζει ακόμα και σε απόφαση απόλυσης».
«Δεν είναι πρόθεση μου να κάνω παρεμβάσεις στον ΕΟΔΑΣΑΑΜ»
Σε ερώτηση αν η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο κατάργησης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και τη δημιουργία μίας Ανεξάρτητης Αρχής ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης σχολίασε: «Εμένα η πρόθεση μου δεν είναι να κάνω παρεμβάσεις και επεμβάσεις. Έχω καθήκον να διατηρώ και να διασφαλίζω την ανεξαρτησία του. Όπως σας είπα και στην αρχή, έχει Πρόεδρο αυτός ο οργανισμός. Ο Πρόεδρος γνωρίζω ότι θα πάρει κάποιες πρωτοβουλίες. Σήμερα αλλάζει η διοίκηση του ERA. Θα μιλήσουμε θεσμικά μαζί τους και θα ανακοινώσουμε τις υπόλοιπες ενέργειες».
Έχει ξεκινήσει η επαναδιαπραγμάτευση με την Hellenic Train
Ερωτηθείς αν η κυβέρνηση σκοπεύει να επαναδιαπραγματευτεί ή να διακόψει την σύμβαση με την Hellenic Train ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης ανέφερε ότι «έχουμε ξεκινήσει ήδη την επαναδιαπραγμάτευση εδώ και δύο εβδομάδες και το πρώτο και βασικό στην διαπραγμάτευση είναι με δικά της έξοδα, με δικές της δαπάνες, με δική της επένδυση να φέρει καινούργια τρένα στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Συν μία σειρά από άλλα μέτρα αλλά αυτό είναι το βασικό».
Ακούστε το ηχητικό: