Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε παρέμβαση της κυβέρνησης για τον περιορισμό των αυξήσεων στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, οι οποίες αναμένονται από 1η Μαΐου 2025 λόγω νέων ευρωπαϊκών κανονισμών για περιβαλλοντικά φιλικά καύσιμα.
Με τροπολογία του Υπουργείου Ναυτιλίας προβλέπεται μείωση των λιμενικών τελών κατά 50% για ένα έτος, προκειμένου να μετριαστεί το επιπλέον κόστος για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Η χρηματοδότηση της πρωτοβουλίας θα προέλθει από το Πράσινο Ταμείο, καλύπτοντας τις απώλειες εσόδων των Οργανισμών Λιμένων.
Πιο αναλυτικά:
Στον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση επιχειρεί να βάλει «φρένο» στις αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, που αναμένονται από 1η Μαΐου αναφέρθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, μεταξύ άλλων στην εβδομαδιαία του ανασκόπηση.
Αναλυτικά στην ανάρτησή του ο Πρωθυπουργός σημείωσε: «Πάμε στο ζήτημα των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων και θα εξηγήσω πρώτα τι συμβαίνει. Από 1/5/2025 τίθενται σε εφαρμογή νέοι κανονισμοί από την ΕΕ που επιβάλουν πρόσθετα κόστη στην ακτοπλοΐα, λόγω της μετάβασης σε πιο φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα. Αυτό σημαίνει ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες θα πληρώνουν περισσότερα για τα καύσιμα, κάτι που αναμένεται να ανεβάσει τις τιμές των εισιτηρίων. Η κυβέρνηση λοιπόν παρεμβαίνει σε αυτό το κομμάτι και με τροπολογία του Υπουργείου Ναυτιλίας, μειώνονται για ένα έτος τα λιμενικά τέλη κατά 50%. Άρα, αυτό μειώνει το συνολικό κόστος που πληρώνουν οι ακτοπλοϊκές για τη χρήση των λιμανιών και έτσι θα μπορέσουν να συγκρατήσουν το κόστος των εισιτηρίων, παρά τις αυξήσεις που επιβάλουν οι νέοι κανονισμοί της ΕΕ. Η χρηματοδότηση αυτής της πρωτοβουλίας -η κάλυψη δηλαδή των απωλειών από τα έσοδα των Οργανισμών Λιμένων- θα προέλθει από το Πράσινο Ταμείο».
Τι προβλέπει η σχετική τροπολογία
Η σχετική τροπολογία προβλέπει ότι μειώνονται κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) από την 1η.5.2025 και για χρονικό διάστημα ενός έτους:
- Το ειδικό ανταποδοτικό τέλος χρήσεως λιμένα υπέρ των φορέων διοίκησης και εκμετάλλευσης των λιμένων επιβίβασης και αποβίβασης, για τους επιβάτες των πάσης φύσεως επιβατηγών, επιβατηγών – οχηματαγωγών και υδροπτερύγων πλοίων γραμμών εσωτερικού.
- Το τέλος χρήσης λιμένα οχημάτων επιβιβαζομένων ή αποβιβαζομένων σε πλοίο ή από πλοίο γραμμών εσωτερικού, χωρίς να θίγονται τα τέλη επιβατών.
- Τα μνημονευόμενα ανταποδοτικά δικαιώματα προσόρμισης, παραβολής, πρυμνοδέτησης και ελλιμενισμού των επιβατηγών πλοίων, πλην κρουαζιερόπλοιων.
Κικίλιας: Μείωση 50% των λιμενικών τελών συνεισφέρει στην προσπάθεια συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά
Στις κυβερνητικές παρεμβάσεις είχε αναφερθεί και ο αρμόδιος υπουργός, Βασίλης Κικίλιας, στην ομιλία του στη Βουλή, λέγοντας χαρακτηριστικά πως «η Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, καταβάλλουν κάθε προσπάθεια στήριξης των πολιτών, της μέσης ελληνικής οικογένειας και σε αυτό το πλαίσιο κατατέθηκε τροπολογία που προβλέπει μείωση των λιμενικών τελών κατά 50% , κίνηση που αναμένεται να συγκρατήσει τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων».
«Η κοινοτική νομοθεσία από 1/5/2025 επιβάλλει, δυστυχώς, στην ακτοπλοΐα όλης της Ευρώπης ειδικά τέλη και πρόσθετα κόστη σε ό,τι έχει να κάνει με την στροφή στο πράσινο καύσιμο. Δημιουργείται έτσι στον κλάδο της ακτοπλοΐας μια επιβάρυνση αναφορικά με τα κόστη .
Με αυτή την τροπολογία η Κυβέρνηση περιορίζει για ένα χρόνο τα λιμενικά τέλη κατά 50% (εκτός κρουαζιέρας) προς όφελος των επιβατών διότι παρέχει μία πρόσθετη δυνατότητα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες να συγκρατήσουν τιμολογιακή τους πολιτική σε μια περίοδο δυσχερών οικονομικών συνθηκών» εξήγησε ο Υπουργός.
Ο κ. Κικίλιας τόνισε ότι «η εξίσωση, προκειμένου να βρεθεί νομικά ένας τρόπος στήριξης των συμπατριωτών και των συμπολιτών μας δεν ήταν καθόλου εύκολη υπόθεση» και δεν θα λυνόταν χωρίς την εξαιρετική συνεργασία με τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη, που έχει και την ευθύνη του συντονισμού της οικονομικής πολιτικής, τον Υπουργό Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Σταύρο Παπασταύρου, τον Υπουργό Εσωτερικών Θοδωρή Λιβάνιο, καθώς και τους αρμόδιους υφυπουργούς Οικονομικών, Θάνο Πετραλιά και ΥΠΕΝ, Νίκο Τσάφο, τους οποίους και ευχαρίστησε
Τέλος, σε ό,τι έχει να κάνει με την αντιστάθμιση της μείωσης των λιμενικών τελών, τόνισε ότι αυτή θα επιτευχθεί με ισόποση ενίσχυση που θα δοθεί μέσω του Πράσινου Ταμείου, για την υλοποίηση πράσινων και περιβαλλοντικών δράσεων με παράλληλο στόχο την περιβαλλοντική αναβάθμιση των λιμένων.