Κυριακή 5 Ιανουαρίου 2025

Σε δημόσια συζήτηση το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας

Δημόσια διαβούλευση για το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με στόχο την οδική ασφάλεια και την ψηφιοποίηση των διαδικασιών.
  • Σε δημόσια διαβούλευση τίθεται το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, εστιάζοντας στην οδική ασφάλεια και την ψηφιοποίηση των διαδικασιών, με στόχο την καλύτερη συμμόρφωση των οδηγών.
  • Οι ποινές κατηγοριοποιούνται ανάλογα με την επικινδυνότητα των παραβάσεων, με στόχο την επιβολή δίκαιων κυρώσεων και τη διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων, εστιάζοντας κυρίως στους οδηγούς.
  • Σημαντικές ρυθμίσεις περιλαμβάνουν τη μείωση του ανώτατου ορίου ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές στα 30 χλμ/ώρα, την αυστηροποίηση των ποινών για επαγγελματίες οδηγούς και την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για την ανίχνευση παραβάσεων μέσω τεχνολογίας.

Σε δημόσια διαβούλευση τίθεται το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, με γνώμονα την οδική ασφάλεια και την προστασία της ανθρώπινης ζωής, αλλά και σύμφωνα με τις ανάγκες της σύγχρονης κινητικότητας και τη σταδιακή ψηφιοποίηση των διαδικασιών.

Ως προς τη φιλοσοφία των ρυθμίσεων, σημειώνεται ότι μια ολοκληρωμένη πολιτική ποινών πρέπει να επικεντρώνεται στην οδική ασφάλεια χωρίς να έχει τιμωρητικό χαρακτήρα.

Στόχος είναι η συμμόρφωση των οδηγών, η επιβολή δίκαιων ποινών που να αντιστοιχούν στη σοβαρότητα / επικινδυνότητα της κάθε παράβασης, αλλά και η διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων.

Οι ποινές αφορούν κυρίως στον οδηγό (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ) και όχι στο όχημα (αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας), καθώς αυτό μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγούς.

Οι ποινές πρέπει να είναι ανάλογες των παραβάσεων και κατατάσσονται ως προς την επικινδυνότητά τους σε:

– αυτές που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα (π.χ. η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα ή η αντικανονική προσπέραση, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ).

– λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις (π.χ. παράνομη στάθμευση και διοικητικές παραβάσεις, όπως η οδήγηση χωρίς ο οδηγός να φέρει μαζί του τα νόμιμα έγγραφα).

Επιπλέον, προβλέπεται κλιμάκωση των ποινών για τους οδηγούς που υποπίπτουν συχνά σε παραβάσεις.

Στο ίδιο πνεύμα, ορίζεται ο τρόπος πληρωμής των προστίμων έτσι ώστε να διευκολύνεται η διαδικασία αποπληρωμής τους χωρίς σύνθετες γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Ιδιαίτερη μέριμνα αποδίδεται στην επιβολή ποινών και την είσπραξη προστίμων για παραβάσεις επαγγελματιών οδηγών άλλων χωρών, με επιτόπου ολοκλήρωση της διαδικασίας στο σημείο ελέγχου και καταγραφής της παράβασης.

Παράλληλα, προσδοκάται ότι η μείωση του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας των οχημάτων εντός κατοικημένων περιοχών από τα 50 χλμ/ώρα στα 30 χλμ/ώρα (εκτός αν ορίζεται αλλιώς με ειδική σήμανση) θα επιφέρει σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στις αστικές περιοχές, εκεί όπου παρατηρείται αυξημένη κυκλοφορία ευπαθών χρηστών της οδού (πεζοί, ποδήλατα, ΕΠΗΟ, μοτοσικλέτες) και καταγράφονται τα περισσότερα ατυχήματα.

Διευκρινίζεται ότι σε μονόδρομους στους οποίους υπάρχουν δύο (2) τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, διατηρείται το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των πενήντα (50) χιλιομέτρων την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση.

Τέλος, ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για τους ευάλωτους χρήστες της οδού (πεζοί, μεταφορά παιδιών, κ.λπ.), οι οποίοι έχουν αυξημένες ανάγκες ασφάλειας που πρέπει να καλύπτονται από ειδικές ρυθμίσεις. Οι ρυθμίσεις αυτές αφορούν

και στη συμπεριφορά των ίδιων όσο και τη συμπεριφορά των υπολοίπων χρηστών της οδού απέναντί τους. Έτσι, μια σειρά παραβάσεων του ΚΟΚ χαρακτηρίζονται ως αντικοινωνικές και επιφέρουν επιπρόσθετα διοικητικά μέτρα.

Συνοπτικά, τα βασικά σημεία στο Σχέδιο Νόμου «Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και Λοιπές Διατάξεις για την Ασφαλή Κινητικότητα», συνοψίζονται στα εξής:

· Ο εξορθολογισμός των ποινών και η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα, καθώς και η επιβολή κυρώσεων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις και ενισχύουν τον αποτρεπτικό χαρακτήρα τους.

· Η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σε τρεις βασικές κατηγορίες καθιστά το κυρωτικό πλαίσιο ρεαλιστικότερο και ευκολότερα εφαρμόσιμο από τα όργανα ελέγχου και πιο κατανοητό από τους πολίτες.

· Για τις σοβαρότερες παραβάσεις που αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων τίθενται αποτρεπτικές κυρώσεις (πρόστιμα και διοικητικά μέτρα) προκειμένου να περιοριστούν δραστικά.

· Η θέσπιση της υποτροπιάζουσας παραβατικής και αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς και η αυστηροποίηση – κλιμάκωση του κυρωτικού πλαισίου για την αποτροπή τους αποσκοπεί στη βελτίωση της ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς.

· Η απενοχοποίηση του οχήματος (δεν αφαιρούνται τα στοιχεία του οχήματος) για παραβάσεις που αφορούν σε επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές για τις οποίες πλέον τιμωρείται μόνο ο παραβάτης οδηγός (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ).

· Η μείωση της ανώτατης ταχύτητας κίνησης εντός του αστικού ιστού και σε οδούς γειτονιάς στα 30 χλμ/ώρα, υπό τις ειδικές προϋποθέσεις που προβλέπονται κατά περίπτωση.

· Η διαμόρφωση συνθηκών βιώσιμης αστικής κινητικότητας μέσω της μείωσης της ταχύτητας ενισχύεται με την παραχώρηση ζωτικού χώρου σε

οχήματα μικροκινητικότητας και μηχανοκίνητα δίκυκλα στην κυκλοφορία και τη στάθμευση (κανόνες για υπό όρους διήθηση, χώρος αναμονής στις διασταυρώσεις, πρόβλεψη χώρων στάθμευσης).

· Συνδυαστικά με το ανωτέρω, αυστηροποιείται το κυρωτικό πλαίσιο για τα οχήματα μικροκινητικότητας και τα μηχανοκίνητα δίκυκλα, καθώς η χρήση του κράνους και η τήρηση των ορίων ταχύτητας είναι αδιαπραγμάτευτα και τιμωρούνται αυστηρά.

· Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη διεύρυνση της δυνατότητας αξιοποίησης τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων για τη διαπίστωση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (κάμερες στα λεωφορεία).

Το διάστημα της δημόσιας διαβούλευσης ορίστηκε σε τρεις εβδομάδες.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

Οι πιο σημαντικές στιγμές του Κολοσσού Ρόδου – Μαρουσιού

Ο Κολοσσός Ρόδου επικράτησε του Αμαρουσίου με 96-57, ισοφαρίζοντας...

Η Microsoft επενδύει 80 δισ. δολάρια σε κέντρα δεδομένων για την ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης

Η Microsoft ανακοίνωσε επένδυση 80 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

Αντ. Σαμαράς για Κ. Σημίτη: Τα επιτεύγματα της θητείας του θα εκτιμηθούν από την ιστορία – Συλλυπητήρια στην οικογένεια

Ο Αντώνης Σαμαράς χαρακτηρίζει τον Κώστα Σημίτη ως τον κύριο πολιτικό και ιδεολογικό αντίπαλο της Παράταξής του, καθώς και ως πρωθυπουργό της χώρας για...

Χ. Δούκας για Κ. Σημίτη: «Η σύγχρονη χώρα έχει την υπογραφή του»

Ο δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, εξέφρασε τη θλίψη του για τον θάνατο του Κώστα Σημίτη μέσω ανάρτησής του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.Τόνισε ότι ο...

Στον Ευαγγελισμό ο Κυρ. Μητσοτάκης – Ενημερώθηκε για την υγεία του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστάσιου

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε το νοσοκομείο Ευαγγελισμός για να ενημερωθεί σχετικά με την υγεία του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας, Αναστάσιου.Η ενημέρωση δόθηκε από την καθηγήτρια...

Νίκος Χριστοδουλίδης για Κώστα Σημίτη: Θα έχει μια ιδιαίτερη θέση στην Ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης εξέφρασε θλίψη για τον θάνατο του πρώην Πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη, αναγνωρίζοντας την ηγετική του φυσιογνωμία κατά τη διάρκεια της δικτατορίας και...

Π. Παυλόπουλος για την απώλεια Κώστα Σημίτη: Ήταν μια ιδιαίτερα ξεχωριστή και σημαίνουσα προσωπικότητα στην πολιτική ζωή

Ο Προκόπης Παυλόπουλος εξέφρασε τη θλίψη του για την απώλεια του πρώην Πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη, χαρακτηρίζοντάς τον ως ξεχωριστή και σημαίνουσα προσωπικότητα στην πολιτική...

Το πλάνο του πρωθυπουργού την ημέρα των Θεοφανείων

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα παρακολουθήσει τη Θεία Λειτουργία των Θεοφανείων στον Ιερό Ναό του Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτου.Μετά τη λειτουργία, θα παραστεί στην...

Γ. Αγγελοπούλου – Δασκαλάκη: Ο Κώστας Σημίτης συνδύασε το όνομά του και με την μεγάλη εθνική υπόθεση των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας

Ο Κώστας Σημίτης, ως πρωθυπουργός, συνδέθηκε με σημαντικές εθνικές υποθέσεις, όπως η ένταξη της Ελλάδας στο Ευρώ και η διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων της...

Συλλυπητήρια Κώστα Καραμανλή για την απώλεια του Κώστα Σημίτη.” → “Συλλυπητήρια του Κώστα Καραμανλή για την απώλεια του Κώστα Σημίτη

Ο Κώστας Σημίτης επηρέασε σημαντικά την πολιτική ζωή της Ελλάδας κατά τη διάρκεια της καριέρας του.Ο Κώστας Καραμανλής τόνισε ότι οι κοινοβουλευτικές αντιπαραθέσεις τους...

Διεθνείς ΜΜΕ αναφορές για τον θάνατο του Κώστα Σημίτη

Τα Διεθνή ΜΜΕ έκαναν εκτενή αναφορά στον θάνατο του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη και απέδωσαν φόρο τιμής.Αναλυτικά τι γράφουν:Former Greek prime minister Costas...

Ρ. Μέτσολα: Η Ευρώπη θρηνεί μαζί με τον λαό της Ελλάδας για την απώλεια του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη

Η Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Ρομπέρτα Μέτσολα, δήλωσε ότι η Ευρώπη πενθεί μαζί με τον ελληνικό λαό για την απώλεια του πρώην Πρωθυπουργού Κώστα...