Τετάρτη, 20 Νοεμβρίου, 2024

Εγκαίνια έκθεσης «Επιστροφή στα Αντικύθηρα» -Μενδώνη: Το 2026 ολοκληρωμένο το Εθνικό Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων

H υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, τέλεσε τα εγκαίνια της έκθεσης «Επιστροφή στα Αντικύθηρα», η οποία φιλοξενείται στους εξαιρετικούς χώρους της Ιστορικής Βιβλιοθήκης του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, όπως πληροφορεί σημερινή ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού (ΥΠΠΟ).

Στην έκθεση, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου 2025, παρουσιάζονται τμήματα μαρμάρινων και χάλκινων αγαλμάτων, γυάλινων και μεταλλικών σκευών, καθώς και κομμάτια από το ξύλινο σκαρί του πλοίου. Ξεχωριστή θέση έχει η κεφαλή ενός Ηρακλή, με στεφάνι αμπέλου, που φαίνεται ότι ίσως συνανήκει με το μαρμάρινο ακέφαλο άγαλμα του Ηρακλή τύπου Φαρνέζε, του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου που είχε ανελκυστεί το 1901 από τους Συμιακούς σφουγγαράδες. Εκτίθεται κι ένα μικρό χάλκινο αντικείμενο, που ίσως σχετίζεται με τον περίφημο Μηχανισμό.

«Ήταν γύρω στα μέσα του 1ου αι. π.Χ.», είπε στον χαιρετισμό της η Λίνα Μενδώνη, «όταν το μεγάλο πλοίο -η “ολκάς”- έπεσε θύμα των θυελλωδών ανέμων και των επικίνδυνων ρευμάτων, στο θαλάσσιο πέρασμα των Αντικυθήρων, ενώ μετέφερε ένα φορτίο, το οποίο τόσο με τα σημερινά δεδομένα, όσο και με τα δεδομένα της εποχής του, αποτελούσε έναν πραγματικό θησαυρό μεγάλης οικονομικής και κυρίως ιστορικής και πολιτιστικής αξίας. Ένα φορτίο που αποκαλύπτει πολλά για τις εμπορικές διασυνδέσεις, και κυρίως για τις “τάσεις” της αγοράς και τις προτιμήσεις της υψηλής κοινωνίας εντός της πολιτικά και οικονομικά ρωμαιοκρατούμενης Μεσογείου, η οποία όμως ήταν σταθερά υπό την ελληνική και ελληνιστική πολιτιστική και πνευματική επιρροή. Εντυπωσιακά γλυπτά, μαρμάρινα και χάλκινα, πολλά σε υπερφυσικό μέγεθος, όπως ο Χάλκινος Έφηβος, ο μαρμάρινος Ηρακλής του τύπου Farnese και ο ανδριάντας του “Φιλοσόφου”, πολύτιμα μεταλλικά σκεύη, έπιπλα, γυάλινα και χρυσά κοσμήματα, αμφορείς ποικίλης προέλευσης και περιεχομένου, τα οποία μαρτυρούν την τεράστια ζήτηση της ρωμαϊκής αριστοκρατικής και αστικής τάξης για πολυτελή προϊόντα και τέχνεργα από την Ανατολική Μεσόγειο, που προορίζονταν για να κοσμήσουν τις επαύλεις τους στην Ιταλία. Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων, ένα καταπληκτικός αναλογικός υπολογιστής αστρονομικής χρήσης, επίτευγμα της ελληνικής επιστημονικής σκέψης και τεχνολογίας, που ανάλογό του δεν έμελλε να εμφανιστεί ξανά για πολλούς αιώνες, συγκαταλεγόταν, ως γνωστόν στο φορτίο, που βυθίστηκε μαζί με το πλοίο και διασκορπίστηκε στον απότομο πυθμένα των ακτών των Αντικυθήρων».

Λ. Μενδώνη: Η έκθεση αυτή είναι αφιερωμένη σε ένα από τα σημαντικότερα και συναρπαστικότερα κεφάλαια της ενάλιας αρχαιολογικής έρευνας διεθνώς

«Η έκθεση αυτή», επεσήμανε η υπουργός Πολιτισμού στον χαιρετισμό της, «είναι αφιερωμένη σε ένα από τα σημαντικότερα και συναρπαστικότερα κεφάλαια της ενάλιας αρχαιολογικής έρευνας διεθνώς, που στοχεύει να αποκαλύψει και να αναδείξει τα πολλά ακόμη κρυμμένα μυστικά του ναυαγίου των Αντικυθήρων. Η μερική ανέλκυση του ναυαγίου συνιστά την πρώτη μεγάλης έκτασης ενάλια έρευνα παγκοσμίως: Μια τυχαία ανακάλυψη του 1900, από Συμιακούς σφουγγαράδες, που έφεραν από τον βυθό της θάλασσας, στο φως της επιφάνειας, ανεπανάληπτους θησαυρούς με τη συνδρομή του Βασιλικού Ναυτικού και της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Έκτοτε, συνεχίζει να γοητεύει, να κεντρίζει το παγκόσμιο ενδιαφέρον και να εμπλουτίζει διαρκώς τις γνώσεις μας για τον αρχαίο κόσμο».

Από τις πρώτες δύσκολες έρευνες του 1900-1901 πέρασαν δεκαετίες, έως το 1976, όταν ο Jacques-Yves Cousteau με την ομάδα του Calypso και τον Λάζαρο Κολώνα από την Αρχαιολογική Υπηρεσία πραγματοποίησαν τις πρώτες ενάλιες έρευνες με επιστημονική προσέγγιση και υποβρύχια εξοπλιστικά μέσα. Μετά από αυτή την αποστολή, κανείς δεν βούτηξε στο ναυάγιο, έως το 2012.

Εγκαίνια έκθεσης «Επιστροφή στα Αντικύθηρα» -Μενδώνη: Το 2026 ολοκληρωμένο το Εθνικό Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων
Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη με την επίτιμη έφορο αρχαιοτήτων Αγγελική Σίμωσι

Μιλώντας για την έκθεση η Λίνα Μενδώνη είπε ότι «δεν είναι, ασφαλώς, η πρώτη ούτε η εντυπωσιακότερη σχετικά με το ναυάγιο των Αντικυθήρων. Όλοι θυμόμαστε τη μεγάλη έκθεση που διοργανώθηκε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, την περίοδο 2012-2014, και αποτέλεσε πραγματικά σημείο αναφοράς, ταξιδεύοντας κατόπιν στο εξωτερικό, όπου προκάλεσε τον διεθνή θαυμασμό. Όμως, κι αυτή η έκθεση είναι εξαιρετικά σημαντική, διότι καταδεικνύει ότι το ναυάγιο των Αντικυθήρων δεν έχει αποκαλύψει ακόμη όλα τα μυστικά του. Αντιθέτως, φαίνεται ότι επιφυλάσσει πολλές και σημαντικές ανακαλύψεις για το μέλλον. Ανακαλύψεις, που η σύγχρονη αρχαιολογική επιστήμη με τη συνδρομή της τεχνολογίας είναι πλέον σε θέση να αποκρυπτογραφήσει και να ερμηνεύσει πολύ καλύτερα από ό,τι στο παρελθόν».

«Το 2026», επεσήμανε η υπουργός Πολιτισμού, «μετά από καθυστέρηση πολλών δεκαετιών, το υπουργείο Πολιτισμού θα αποδώσει το Εθνικό Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων στο ελληνικό και το διεθνή κοινό όχι πολύ μακριά από δω, στο κτήριο του ΣΙΛΟ στο Μεγάλο Λιμάνι. Είναι ένα από τα εμβληματικά έργα της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, που χρηματοδοτείται με περίπου 100 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, και έρχεται να καλύψει ένα μεγάλο κενό στην Ιστορία, την Αρχαιολογία, την ανάδειξη και την προβολή του πολιτιστικού πλούτου των ελληνικών θαλασσών. Ας εμπνευστούμε από την ιστορία του ναυαγίου των Αντικυθήρων και τα επιτεύγματα της αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας. Να εμπνευστούμε και να επενδύσουμε στη σύγχρονη ενάλια αρχαιολογική έρευνα. Ας συνεχίσουμε, από κοινού δημόσιος και ιδιωτικός τομέας, με την ίδια αγάπη, την προσπάθεια για τη διάσωση και προβολή της πολύτιμης πολιτιστικής μας κληρονομιάς».

Το πρόγραμμα «Επιστροφή στα Αντικύθηρα» επανεκκίνησε την έρευνα το 2012, σε αμιγώς αρχαιολογική βάση. Από το 2021, με ορίζοντα το 2025, το ερευνητικό έργο τελεί υπό τη διεύθυνση της Αγγελικής Σίμωσι και του καθηγητή Lorenz Baumer, με τη σύμπραξη του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δια της Ομάδας Ειδικών Καταδύσεων της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών του Λιμενικού Σώματος. Η νέα προσπάθεια βρίσκεται στην αιχμή της διεθνούς ενάλιας αρχαιολογικής έρευνας, εφαρμόζοντας καινοτόμους και πρωτοποριακές μεθόδους και αξιοποιώντας τις τελευταίες κατακτήσεις της τεχνολογίας. Στηρίζεται γενναιόδωρα από τα Ιδρύματα Αικατερίνης Λασκαρίδη και Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, καθώς και την ωρολογοποιία Hublot και βρίσκεται στην αιχμή της διεθνούς ενάλιας αρχαιολογικής έρευνας, εφαρμόζοντας καινοτόμες και πρωτοποριακές μεθόδους και αξιοποιώντας τις τελευταίες κατακτήσεις της τεχνολογίας. Η έκθεση πραγματοποιείται με τη στήριξη του υπουργείου Πολιτισμού και της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημοφιλή

ΕΦΕΤ: Ανακαλείται ζάχαρη – Εντοπίστηκαν κομμάτια πλαστικού

Ο ΕΦΕΤ και η Περιφερειακή Διεύθυνση Κεντρικής Μακεδονίας προχωρούν...

Nissan: Ακόμα πιο ελκυστικό με χαμηλές τιμές το Juke

Ένα από τα πιο όμορφα, από πλευράς σχεδίασης, μοντέλα...

Ιβάν Σβιτάιλο: «Δυσκολεύτηκα με αυτό το ζήτημα»

Ο Ιβάν Σβιτάιλο εξήγησε γιατί δεν ήθελε τα παιδιά...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

Η μαύρη κωμωδία «Η Ορέστεια του Στρίνμπεργκ» στο θέατρο Ανέσπερος, από τις 13 Νοεμβρίου

«Η Ορέστεια του Στρίνμπεργκ» έρχεται στο θέατρο Άνεσις, από τις 13 Νοεμβρίου, σε σύλληψη και σκηνοθεσία Λένας Κιτσοπούλου. Μια μαύρη κωμωδία που συνδυάζει/αποδομεί 3...

SBIFF 2025: Ο Άντριεν Μπρόντι και ο Γκάι Πιρς θα βραβευτούν με το Βραβείο Καινοτομίας

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σάντα Μπάρμπαρα θα τιμήσει με το “Βραβείο Cinema Vanguard”, (Πρωτοπορίας στο Σινεμά), τους πρωταγωνιστές της ταινίας “The Brutalist”, τον βραβευμένο...

Η Μάργκαρετ Κουάλεϊ και η Τομαζίν Μακέντζι πρωταγωνιστούν στο νέο εκπληκτικό και σκοτεινό θρίλερ “Victorian Psycho”

 Η Νεοζηλανδή ηθοποιός Τομαζίν Μακέντζι (Thomasin McKenzie) θα πρωταγωνιστήσει στο πλευρό της Μάργκαρετ Κουάλεϊ (Margaret Qualley) στο νέο ψυχολογικό θρίλερ τρόμου “Victorian Psycho“. Η ιστορία...

Η συλλογή μηχανών γραφής του Τομ Χανκς σε μία μοναδική έκθεση

 Τριάντα πέντε γραφομηχανές από την περίφημη συλλογή του βραβευμένου με Όσκαρ ηθοποιού, σκηνοθέτη και παραγωγού Τομ Χανκς (Tom Hanks) θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά...

Όταν η γκαντεμιά δίνει την απάντηση: Η «Ευτυχία» αναλύει βιωματικά το «Νόμο του Μέρφι»

Η Κάτια Γκουλιώνη και ο Άγγελος Φραντζής συνεργάζονται ξανά στο «Νόμο του Μέρφι», το προσωπικό τους σχόλιο στο νόμο των πιθανοτήτων όπου τελικά η...

Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει 30 καθολικά προσβάσιμες παραστάσεις για τη σεζόν 2024/25

Με στόχο την ανεμπόδιστη οπτικοακουστική παρακολούθηση για όλες, όλους και όλα, η Εθνική Λυρική Σκηνή θα παρουσιάσει σε συνθήκες καθολικής προσβασιμότητας 30 από τις...

Deadpool and Wolverine: Ποιος είναι πραγματικά ο Ράιαν Ρέινολντς; Όσα είπε στο ertnews.gr

Στο πλαίσιο της περιόδου βραβεύσεων, ο Ράιαν Ρέινολντς βρίσκεται στο Λος Άντζελες. Στις 15 του μήνα έδωσε το πράσινο φως, φόρεσε νοητά την κόκκινη...

«Η κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα: Ιστορικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις» – Διεθνές Συνέδριο στο Πάντειο (audio)

Το Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων & Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, σε συνεργασία με το Τμήμα Τεχνών Ήχου & Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου και το Τμήμα...

Ο σκηνοθέτης Τοντ Χέινς πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του 75ου Φεστιβάλ Βερολίνου

Ο Αμερικανός σκηνοθέτης Τοντ Χέινς (Todd Haynes) αναλαμβάνει τη θέση του προέδρου της κριτικής επιτροπής του 75ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου.Σε δήλωσή της,...

Ένθετο Τέχνες: «Μετά το πάρτι» – Παράσταση του Εθνικού Θεάτρου για εφήβους με θέμα τον διαδικτυακό εκφοβισμό

Κάποια πολύ σοβαρά ζητήματα που απασχολούν μαθητές και γονείς θέτει προς συζήτηση η φετινή παράσταση για εφήβους του Εθνικού Θεάτρου. Στην σκηνή «Ελένη Παπαδάκη»...