Ένα βιβλίο μας καλεί να οραματιστούμε και να δημιουργήσουμε ένα νέο κόσμο βασισμένο στην αλληλεγγύη και την αλληλοϋποστήριξη, ένα κόσμο ευημερίας για ανθρώπους, μη ανθρώπινα όντα και φυσικό περιβάλλον, ένα κόσμο που θέτει τη φροντίδα στην καρδιά της λειτουργίας της κοινότητας, του κράτους και της παγκόσμιας οικονομίας.
Ουτοπία; Γιατί όχι. Ίσως για να ξεπεράσουμε την αδυσώπητη και δυστοπική πραγματικότητα που βιώνουμε σε κοινωνικό, πολιτικό, οικονομικό και περιβαλλοντικό επίπεδο παγκοσμίως να χρειαζόμαστε το σοκ ενός φωτεινού οράματος που εκκινεί από τα κάτω και αναγνωρίζει την κοινή μας τρωτότητα ως θεμελιώδη αρχή συμβίωσης και συνύπαρξης με εμάς τους ίδιους και ό,τι μας περιβάλλει.
Πρόκειται για ένα Μανιφέστο, “Το Μανιφέστο της Φροντίδας – Η πολιτική της αλληλεξάρτησης” (Εκδόσεις Ροπή) που υπογράφει μια ομάδα ακαδημαϊκών, η “κολεκτίβα της Φροντίδας”, δηλαδή ο Jamie Hakim, η Jo Littler, η Catherine Rottenberg, η Lynne Segal και ο δικός μας, Ανδρέας Χατζηδάκης, που ζει κι εργάζεται στο Λονδίνο αλλά βρέθηκε στο στούντιο της Φωνής της Ελλάδας και συγκεκριμένα στην εκπομπή “Αποτύπωμα” με τη Φούλη Ζαβιτσάνου για να μας μιλήσει για αυτό το κείμενο – εγχείρημα και τις ριζοσπαστικές αλλαγές που προτείνει . Ακούστε εδώ τη συνέντευξη.
Όπως αναφέρεται στο οπισθόφυλλο του βιβλίου: ” Το Μανιφέστο της Φροντίδας τοποθετεί τη φροντίδα στην καρδιά των συζητήσεών μας γύρω από την τωρινή μας κρίση: από τη φροντίδα των παιδιών, των ηλικιωμένων και την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη μέχρι τη φροντίδα για το φυσικό περιβάλλον. Στον κόσμο μας επικρατεί έλλειψη φροντίδας αλλά μπορούμε να οραματιστούμε και έναν διαφορετικό κόσμο.
Οι συγγραφείς συζητούν τον ρόλο που κατέχει η φροντίδα στην καθημερινότητα καθιστώντας την οργανωτική αρχή σε κάθε διάσταση και κλίμακα της ζωής. Όλοι μας βασιζόμαστε ο ένας στον άλλο και μόνο αναγνωρίζοντας και τροφοδοτώντας αυτή την αλληλεξάρτηση θα μπορέσουμε να καλλιεργήσουμε έναν κόσμο στον οποίο όχι μόνο θα κατοικούμε αλλά και θα ευημερούμε”.
Ο Ανδρέας Χατζηδάκης είναι καθηγητής Marketing και Consumer Culture στο Royal Holloway University of London. Η έρευνά του επικεντρώνεται στην ευρύτερη διασταύρωση της κατανάλωσης με την ηθική και την πολιτική, συμπεριλαμβανομένων θεμάτων όπως ο καταναλωτικός ακτιβισμός στην Αθήνα που έχει πληγεί από την κρίση, ο ρόλος της φροντίδας στην καθημερινή κατανάλωση και οι γεωγραφικές και ψυχαναλυτικές προσεγγίσεις της κατανάλωσης. Η δουλειά του έχει δημοσιευτεί σε πολλά περιοδικά όπως το Journal of Consumer Research, το Journal of Consumer Culture, το Journal of Business Ethics, το Environment and Planning D και το British Journal of Management καθώς και σε βιβλία όπως το Gendering Marketing (με την Pauline Maclaran), το Contemporary Issues in Marketing and Consumer Behavior (με τις Pauline Maclaran και Elizabeth Parsons) και το Consumer Ethics: Interdisciplinary Perspectives (με τους Deirde Shaw και τον Michal Carrington).