- Ο ΠΟΥ προτείνει να υπάρχουν ευανάγνωστες διατροφικές πληροφορίες στο μπροστινό μέρος των συσκευασμένων τροφίμων για να βοηθούν τους καταναλωτές σε υγιεινές επιλογές.
- Η υψηλή κατανάλωση επεξεργασμένων τροφίμων συνδέεται με παγκόσμια κρίση παχυσαρκίας και πρόωρους θανάτους λόγω υγείας.
- Οι κυβερνήσεις πρέπει να εφαρμόσουν ερμηνευτικές ετικέτες στα τρόφιμα που περιλαμβάνουν διατροφικές πληροφορίες και εξηγήσεις για την υγιεινή ποιότητα.
Τα συσκευασμένα τρόφιμα και ποτά θα πρέπει να έχουν ευανάγνωστες διατροφικές πληροφορίες στο μπροστινό μέρος των προϊόντων, ώστε να βοηθούν τους καταναλωτές να κάνουν πιο υγιεινές επιλογές, σύμφωνα με το πρώτο σχέδιο κατευθυντήριων γραμμών του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, το οποίο δεν συνιστά αυστηρότερες προειδοποιητικές ετικέτες.
Η αυξημένη κατανάλωση επεξεργασμένων τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι, ζάχαρη και λιπαρά αποτελεί βασικό παράγοντα της παγκόσμιας κρίσης παχυσαρκίας, με περισσότερους από ένα δισεκατομμύριο ανθρώπους να ζουν με την πάθηση και περίπου οκτώ εκατομμύρια πρόωρους θανάτους κάθε χρόνο λόγω σχετικών προβλημάτων υγείας, όπως ο διαβήτης και οι καρδιακές παθήσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΠΟΥ.
Ωστόσο, οι κυβερνήσεις έχουν αγωνιστεί να εισαγάγουν πολιτικές για τον περιορισμό της επιδημίας. Επί του παρόντος, μόνο 43 κράτη μέλη του ΠΟΥ έχουν οποιοδήποτε είδος επισήμανσης στην μπροστινή πλευρά της συσκευασίας, είτε υποχρεωτική είτε εθελοντική, δήλωσε ο οργανισμός του ΟΗΕ στο Reuters. Tα στοιχεία δείχνουν ότι οι ετικέτες μπορούν να επηρεάσουν την αγοραστική συμπεριφορά.
Ο ΠΟΥ ξεκίνησε το 2019 τις εργασίες για το σχέδιο κατευθυντήριων γραμμών. Στόχος τους είναι “να υποστηρίξουν τους καταναλωτές στη λήψη πιο υγιεινών αποφάσεων που σχετίζονται με τα τρόφιμα”, δήλωσε στο Reuters η Κάτριν Ένγκελχαρντ, επιστήμονας στο τμήμα Διατροφής και Ασφάλειας Τροφίμων του ΠΟΥ.
Μια δημόσια διαβούλευση ολοκληρώθηκε στις 11 Οκτωβρίου και η οριστικοποιημένη έκδοση θα κυκλοφορήσει στις αρχές του 2025. Η καθοδήγηση του ΠΟΥ συστήνει στις κυβερνήσεις να εφαρμόσουν “ερμηνευτικές” ετικέτες που περιλαμβάνουν διατροφικές πληροφορίες και κάποια εξήγηση για το τι σημαίνει αυτό σχετικά με την υγιεινή ποιότητα ενός προϊόντος. Ένα παράδειγμα είναι το NutriScore, που αναπτύχθηκε στη Γαλλία και χρησιμοποιείται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, το οποίο κατατάσσει τα τρόφιμα από το Α (πράσινο, που περιέχει βασικά θρεπτικά συστατικά) έως το Ε (κόκκινο, που περιέχει υψηλά επίπεδα πρόσθετων αλάτων, σακχάρων, λιπών ή θερμίδων).
“Το πιο σημαντικό για τις περισσότερες χώρες παγκοσμίως θα είναι να περιορίσουν την υπερβολική πρόσληψη πρόσθετων σακχάρων, νατρίου, κορεσμένων λιπαρών και υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων γενικότερα – και αυτό κάνουν καλύτερα οι προειδοποιητικές ετικέτες”.
Έρευνα της Taillie φέτος το καλοκαίρι έδειξε ότι οι προειδοποιητικές ετικέτες της Χιλής, μαζί με άλλες πολιτικές, όπως οι περιορισμοί στο μάρκετινγκ για τα παιδιά, σήμαιναν ότι οι Χιλιανοί αγόραζαν 37% λιγότερη ζάχαρη, 22% λιγότερο νάτριο, 16% λιγότερα κορεσμένα λιπαρά και 23% λιγότερες συνολικές θερμίδες σε σύγκριση με την περίπτωση που δεν είχε εφαρμοστεί ο νόμος.
Ο ΠΟΥ δήλωσε ότι δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία για να καθοριστεί το καλύτερο σύστημα σήμανσης. Η Διεθνής Συμμαχία Τροφίμων και Ποτών IFBA, στα μέλη της οποίας περιλαμβάνονται η The Coca Cola Company και η Mondelez International Inc, δήλωσε ότι οι συσκευασίες περιλαμβάνουν την αναγραφή των θρεπτικών συστατικών στο πίσω μέρος, καθώς και λεπτομερή αναφορά στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας τουλάχιστον για το ενεργειακό περιεχόμενο, όπου αυτό είναι εφικτό, σύμφωνα με το διεθνές σύστημα Codex Alimentarius.
“Αυτό είναι κάτι που οι πολυεθνικές εταιρείες μπορούν να κάνουν, αλλά σαφώς δεν είναι αρκετό, διότι αν πάρουμε τη Νιγηρία ή το Πακιστάν… η αγορά κυριαρχείται από τοπικούς παραγωγούς”, δήλωσε ο Rocco Renaldi, Γενικός Γραμματέας της IFBA. Είπε ότι τα μέλη της συμμαχίας υποστηρίζουν σε γενικές γραμμές τις κατευθυντήριες γραμμές του ΠΟΥ και τις ετικέτες με βάση τα θρεπτικά συστατικά. “Αλλά ο διάβολος κρύβεται στη λεπτομέρεια – γενικά μιλώντας, δεν υποστηρίζουμε προσεγγίσεις που δαιμονοποιούν συγκεκριμένα προϊόντα”, είπε. “Δεν πιστεύουμε ότι οι ετικέτες τύπου προειδοποίησης για την υγεία ανήκουν σε τρόφιμα που θεωρούνται ασφαλή, έχουν εγκριθεί και κυκλοφορούν στην αγορά και ειναι δημοφιλή στους καταναλωτές”.