- Το 6ο Παγκόσμιο Συμπόσιο του Yale πραγματοποιήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης, με συμμετοχή εκπροσώπων του ελαιοκομικού χώρου, επιστημόνων και επιχειρηματιών από όλο τον κόσμο, εστιάζοντας στα οφέλη του ελαιόλαδου για την υγεία.
- Στο συμπόσιο συζητήθηκαν θέματα όπως η συμβολή του ελαιόλαδου στη δημόσια υγεία, η κλιματική αλλαγή και η ανάγκη βιώσιμης παραγωγής, καθώς και οι τρόποι προώθησης των προϊόντων ελιάς στους καταναλωτές.
- Σημαντικά πλεονεκτήματα της μεσογειακής διατροφής και η πολιτιστική σημασία των προϊόντων ελιάς αναδείχθηκαν, με έμφαση στην καινοτομία και τη συνεργασία με influencers για την προσέλκυση των καταναλωτών.
Οι σημαντικότεροι εκπρόσωποι του ελαιοκομικού χώρου, επιστήμονες, επιχειρηματίες, παραγωγοί και γευσιγνώστες από όλο τον κόσμο συναντήθηκαν από 1 έως 4 Δεκεμβρίου στο Ηράκλειο Κρήτης στο πλαίσιο του 6ου Διεθνούς Συμποσίου του Πανεπιστημίου Yale. Άνθρωποι με διαφορετικό υπόβαθρο μοιράστηκαν τις γνώσεις τους για την ελαιοκομία, το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο και τα οφέλη της ελιάς στην υγεία στο διεθνές επιστημονικό συμπόσιο στο οποίο καθοριστικό ρόλο διαδραμάτισαν οι καθηγητές Βασίλη Βασιλείου και Τάσος Κυριακίδης από τη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Yale.
Κατά τη διάρκεια του συμποσίου όπου άνθρωποι με διαφορετικό υπόβαθρο συζήτησαν για την ελαιοκαλλιέργεια της περίοδο της κλιματικής αλλαγής και των νέων διατροφικών επιλογών υπήρξαν θεματικές ενότητες όπως για το ρόλο του ελαιόδεντρου στην δημόσια υγεία και την κλιματική αλλαγή, τα πολλά πλεονεκτήματα του ελαιολάδου για την υγεία, στην καρδιά, την ψυχολογία, στο νευρολογικό σύστημα και το αλτσχάιμερ.
Για τη σύνδεση μεταξύ παραγωγής και κατανάλωσης μίλησε ο Τυνήσιος Abderraouf Laajimi, αναπληρωτής εκτελεστικός διευθυντής του Διεθνούς Συμβουλίου Ελαιοκομίας, παρουσιάζοντας στοιχεία σχετικά με την ελαιοπαραγωγή παγκοσμίως και την επιτραπέζια ελιά για την οποία όπως είπε πρέπει να γίνουν περισσότερα για να αναδειχθεί η σημασία της στην υγεία.
«Τα τελευταία χρόνια οι εισαγωγές ελαιολάδου έχουν αυξηθεί σε αξία, κυρίως λόγω της μειωμένης παραγωγής διεθνώς. Φέτος, οι ΗΠΑ εισήγαν περίπου 350 χιλιάδες τόνους ελαιολάδου. Παράλληλα, τόνισε ότι το 75% των εξαγωγών ελαιολάδου οφείλεται στην Αργεντινή, την Βραζιλία, τις ΗΠΑ, την Αίγυπτο και την Ελλάδα» σημείωσε ενώ ιδιαίτερη έμφαση έδωσε και στην ανάγκη για βιώσιμη παραγωγή λόγω της κλιματικής αλλαγής. Και όπως τόνισε παρότι επίκεντρο για την παραγωγή ελαιόλαδου παραμένει η Μεσόγειος, με την Ελλάδα την Ιταλία και την Ισπανία να πρωτοστατούν πλέον αναπτύσσονται νέες αγορές όπως οι ΗΠΑ, η Λατινική Αμερική και η Αυστραλία.
Το πώς ο κόσμος θα γνωρίσει οφέλη της κατανάλωσης ελαιολάδου και το πώς πρέπει να αλλάξει η προώθηση των προϊόντων της ελιάς προς τους καταναλωτές ανέδειξε το πάνελ με θέμα «Ανθεκτικότητα του ελαιόδεντρου: Πλοήγηση στις δυσκολίες και τις λύσεις υπό τον κίνδυνο της κλιματικής αλλαγής».
Στο πάνελ συμμετείχαν οι κορυφαίοι παραγωγοί, Rosa Vano (Castillo de Canena) και Halis Komili (Komili Family) από την Τουρκία, ο επιχειρηματίας Άρης Κεφαλογιάννης, και η CEO και ιδρύτρια του πρακτορείου marketing The Z Link, Εριφίλη Γούναρη, που αναφέρθηκε στη γενιά Ζ και στο πώς μπορεί να προσεγγιστεί. Όλοι οι ομιλητές συμφώνησαν ότι πρέπει να επικοινωνούνται καλύτερα τα πλεονεκτήματα του έξτρα παρθένου ελαιόλαδου (EVOO) για την υγεία και να μην εστιάζουν μόνο στις πολυφαινόλες αλλά σε όλα τα στοιχεία του. Παράλληλα, όμως δεν θα πρέπει να είναι τα μόνα στα οποία στέκονται οι προωθητικές ενέργειες, αλλά θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην προσπάθεια προσέλκυσης των καταναλωτών μέσω της γεύσης.
Τα πλεονεκτήματα της μεσογειακής διατροφής για την υγεία συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια της διάλεξης για τη «Μεσογειακή αρμονία στην υγεία: Ελαιόλαδο, παραδοσιακή γαστρονομία, και πλανητική διατροφή» με τον καθηγητή επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καρολίνα, James R. Hebert να εστιάζει στην αντιφλεγμονώδη δράση της και τη συμβολή στην πρόληψη του καρκίνου και της κατάθλιψης.
Ο καθοριστικός ρόλος της ανάδειξης της πολιτιστικής σημασίας μέσω των προϊόντων, του κτισίματος της εμπιστοσύνης και της προσήλωσης σε μια επωνυμία, αλλά και η ανάγκη καινοτομίας, της συνεργασίας με influencers, και της γενικότερης κατανόησης του καταναλωτή αναδείχθηκαν στο πάνελ με τίτλο «Dining operations, πολιτιστικά εμπνευσμένη επικοινωνία και marketing: Mεσογειακού τύπου φαγητό σε μεγάλου σκέλους επιχειρήσεις φαγητού».
Ο συν διοργανωτής του συμποσίου επιχειρηματίας και επενδυτής Μιχάλης Στάγκος, αποκάλυψε και το νέο του project σε συνεργασία με την πασίγνωστη ηθοποιό Νία Βαρντάλος (My Big Fat Greek Wedding), που θα μέσω μιας σειράς ταξιδιωτικών εκπομπών θα γίνει το πρόσωπο της ελληνικής κουζίνας στο εξωτερικό.
Το συμπόσιο διοργανώθηκε από την Σχολή Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Yale και το Ινστιτούτου Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας του Ιδρύματος Έρευνας και Τεχνολογίας (IMBB-ΙΤΕ), την Περιφέρεια Κρήτης, τον δήμο Ηρακλείου και τον Αναπτυξιακό Οργανισμό Ηράκλειο, υπό την αιγίδα του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού. Στους χορηγούς περιλαμβάνονται το ΥΠΑΑΤ, η Terra Cretta, το Smart Agro Hub, η Accenture, η BioCos και η Industry Disruptors-Game Changers, ενώ επίσημη χορηγός αερογραμμή ήταν η Aegean. Οργανωτική και Επιστημονική Επιτροπή του Συνεδρίου:
Βασίλης Βασιλείου – Σχολή Δημόσιας Υγείας Yale, ΗΠΑ, Άρης Κεφαλογιάννης – Industry Disruptors, Ελλάδα,
Τάσος Κυριακίδης – Σχολή Δημόσιας Υγείας Yale, ΗΠΑ, Μιχάλης Στάγκος – GP, L-Stone Capital / Founder MSCOMM,
Νεκτάριος Ταβερναράκης – Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας & Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ελλάδα.
Direto de Creta, quase ao vivo. 6th Yale Symposium on Olive Oil and Health,
representando o Senac e o Brasil. pic.twitter.com/K9v4iQtHQt— Sandro Marques (@umlitrodeletras) December 3, 2024
Την σκυτάλη από την Ελλάδα πήρε η Βραζιλία που θα διοργανώσει το 7ο International Yale Symposium on Olive Oil and Health.