Η ιστορία πίσω από τον «χρυσό» αριθμό Φ στην Αρχαία Ελλάδα

Η ανακάλυψη του «χρυσού» αριθμού Φ από Πυθαγόρα και Ευκλείδη επηρέασε βαθιά τη τέχνη και την επιστήμη, αποτυπώνοντας την ιδέα της τελειότητας στην αναλογίες.
Αποθήκευση άρθρου
Το άρθρο προστέθηκε στη λίστα σας

Το άρθρο εξερευνά την ανακάλυψη του «χρυσού» αριθμού Φ από τους Αρχαίους Έλληνες μαθηματικούς Πυθαγόρα και Ευκλείδη, οι οποίοι αναζητούσαν την τέλεια αναλογία που συνδέει την αρμονία της φύσης με την τέχνη.

Ο αριθμός Φ, γνωστός και ως Χρυσή Τομή, έχει σημαντική επίδραση στην τέχνη και την αρχιτεκτονική, καθώς προσφέρει ιδανικές αναλογίες για τη δημιουργία έργων τέχνης.

Η Χρυσή Τομή παρατηρείται σε πολλά φυσικά και ανθρώπινα χαρακτηριστικά, ενώ η χρήση της από καλλιτέχνες όπως ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι και ο Μότσαρτ αποδεικνύει τη διαχρονική της αξία.

Πιο αναλυτικά:

Το ότι οι Αρχαίοι Έλληνες είχαν εμμονή με την αρμονία και την τελειότητα είναι γνωστό. Και φυσικά η αρμονία, που βρίσκεται σε πάμπολλα στοιχεία της φύσης, δεν θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητη από τους ιδιαίτερα παρατηρητικούς Αρχαίους Έλληνες μαθηματικούς.

Αναζητώντας λοιπόν τον τύπο που δίνει αυτή την τέλεια αναλογία, ο Πυθαγόρας και ο Ευκλείδης αφιέρωσαν αρκετό χρόνο από τις ζωές τους και εν τέλει κατάφεραν να βρουν ένα μαγικό αριθμό.

Ο Πυθαγόρας είναι θεωρητικά ο πρώτος που ανακάλυψε το «χρυσό» αριθμό Φ, (το Φ προς τιμήν του μεγάλου γλύπτη Φειδία) όμως η πρώτη γραπτή απόδειξη ύπαρξης του βρίσκεται σε ένα εκ των δεκατριών βιβλίων των «Στοιχείων» του Ευκλείδη.

Οι δύο μαθηματικοί, κατάφεραν με αυτή τους την ανακάλυψη να επηρεάσουν ολόκληρο το κόσμο της τέχνης, δίνοντας στους καλλιτέχνες, όλων των ειδών, την ευκαιρία να τελειοποιήσουν τις αναλογίες των έργων τους. Αυτό διότι ο αριθμός Φ, γνωστός και ως Χρυσή Τομή, είναι αυτός που συνδέει με εξαιρετική ακρίβεια την αρμονία των μαθηματικών με αυτή της φύσης, αλλά και της τέχνης.

Προσπαθώντας να βρουν τον ιδανικό τρόπο διαίρεσης ενός ευθύγραμμου τμήματος, οι δύο γνωστοί μαθηματικοί είχαν την ιδέα να χωρίσουν το συνολικό μήκος του στα δύο, με έναν μοναδικό τρόπο.

Έκοψαν λοιπόν μια ευθεία στα δύο, προσέχοντας η αναλογία του μικρού κομματιού προς το μεγάλο να είναι ίση με αυτή που έχει το μεγάλο τμήμα προς το συνολικό μήκος. Αυτό οδήγησε στην ανακάλυψη που έχει επηρεάσει όσο καμία άλλη τον κόσμο της τέχνης. Ο αριθμός Φ είναι ακριβός αυτός ο λόγος των ευθυγράμμων τμημάτων.

Για να καταλάβουμε τη χρησιμότητα αυτού του αριθμού δεν χρειάζεται τίποτα άλλο από το ίδιο μας το σώμα. Αν παρατηρήσουμε τα δάχτυλά του χεριού μας, θα δούμε ότι χωρίζονται σε τρία τμήματα. Το κάθε ένα είναι κατά 1,618 φορές πιο «κοντό» από το προηγούμενο.

Αν επίσης συγκρίνουμε το μήκος του μπράτσου με αυτό του πήχη, θα καταλήξουμε στον ίδιο ακριβώς αριθμό. Στην περίπτωση δε, που μεταφερθούμε στο κεφάλι του ανθρώπινου σώματος, τότε σχεδόν όλα τα μέλη του κρύβουν μέσα τους το… περίεργο 1,618. Αυτός ο αριθμός, δεν είναι άλλος από τη Χρυσή Τομή.

Για την ακρίβεια, ο αριθμός Φ δεν έχει μόνο τρεις αριθμούς μετά την υποδιαστολή. Είναι ένας άρρητος αριθμός, δηλαδή ένας αριθμός που δεν μπορεί να προκύψει από το γινόμενο δύο άλλων, ο οποίος έχει άπειρα δεκαδικά στοιχεία. Με λίγα λόγια, ο αριθμός δεν είναι υπολογίσιμος, είναι όμως προσεγγίσιμος. Ετσι, αν κάποιος γλύπτης ήθελε να δημιουργήσει ένα μαρμάρινο ανθρώπινο με τέλειες αναλογίες δεν είχε παρά να συμβουλευτεί τις ιδιότητες της Χρυσής Τομής. Η ιστορία πίσω από τον «χρυσό» αριθμό Φ στην Αρχαία Ελλάδα

Το γράμμα «Φ» είναι αυτό που συμβολίζει τη Χρυσή Τομή, επειδή υπάρχει ο μύθος ότι ο Φειδίας ήταν ο πρώτος που χρησιμοποίησε την αρμονία του πάνω στο Παρθενώνα. Η αλήθεια είναι πως αν δει κάποιος το αρχαίο μνημείο, θα παρατηρήσει πάνω του αρκετές «χρυσές» αναλογίες.

Από τη στιγμή που η Χρυσή Τομή έγινε γνωστή και μετά, οι περισσότεροι καλλιτέχνες άρχισαν να τη χρησιμοποιούν για να δίνουν την αίσθηση του «τέλειου» στα έργα τους. Εφαρμογές του «μαγικού» αριθμού μπορούν να βρεθούν στην αρχιτεκτονική, την γλυπτική, τη ζωγραφική αλλά ακόμα και τη μουσική.

Ισως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα χρήσης της να είναι τα ανθρώπινα σώματα που ζωγράφιζε ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, εφαρμοσμένα πάνω σε τέλεια πεντάγωνα.

Αντίστοιχα, ο Μότσαρτ διαίρεσε μεγάλο αριθμό από τις σονάτες του σε δύο μέρη, με χρονική αναλογία ίση με τον αριθμό Φ. Οι εφαρμογές της ανακάλυψης των δύο μαθηματικών στη τέχνη είναι εξαιρετικά πολλές και μπορούν να βρεθούν σε κάποια από τα γνωστότερα κτίρια, τους πιο φημισμένους πίνακες ή τα πιο εντυπωσιακά αγάλματα.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ΔΕΔΟΜΕΝΟ.

// ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Από πού προήλθε η παροιμία «Ήλιος και βροχή παντρεύονται οι φτωχοί»;

Η παροιμία «Ήλιος και βροχή παντρεύονται οι φτωχοί» αναφέρεται σε γάμους που γίνονται σε καιρό βροχής, με τον ήλιο να λάμπει, και έχει διάφορες...

Κατάφερε το ακατόρθωτο: Η Ελληνίδα θεά που έκανε 4000 Τούρκους να φωνάζουν «Ελλάς-Ελλάς!»

Στα Αστέρια Γλυφάδας, όπου λάμβανε χώρα το γεγονός, γινόταν το αδιαχώρητο. Οι λαμπεροί παρουσιαστές της βραδιάς, ο ανυπέρβλητος Λάμπρος Κωνσταντάρας και η επίσης ηθοποιός...

Βουτιά στο κενό απ’ τα 12 μέτρα: Το λάθος που έφερε το τέλος της κορυφαίας ακροβάτιδας στον κόσμο Ντέσι Εσπάνια

Στον κόσμο της ακροβασίας και των παράτολμων εγχειρημάτων σε μορφή θεάματος, δεν υπάρχουν πολλά κοινά στοιχεία με τον «κανονικό» κόσμο όπως έδειξε ο θάνατος...

Τα αφροδισιακά της φύσης που προτιμούσαν οι αρχαίοι Έλληνες

Το άρθρο εξετάζει τα αφροδισιακά που προτιμούσαν οι αρχαίοι Έλληνες, αναδεικνύοντας τη σημασία της διατροφής και του τρόπου ζωής τους στην ερωτική τους ζωή....

Το έγκλημα που «πάγωσε» την Αμοργό: «Ή θα κάτσεις ή θα σε σκοτώσω» – «Δεν παραδίνομαι, σκότωσέ με»

Το άρθρο αναφέρεται σε ένα αποτρόπαιο έγκλημα που συγκλόνισε την Αμοργό το 1961, όταν η 19χρονη Πίτσα αρνήθηκε να παραδοθεί στον 24χρονο Ν.Θ., ο...

Οι πέντε εγκληματίες που τους επιβλήθηκαν αυστηρότερες ποινές από την Ρούλα Πισπιρίγκου

Το άρθρο αναφέρεται σε πέντε εγκληματίες που έχουν επιβληθεί αυστηρότερες ποινές από τη Ρούλα Πισπιρίγκου, η οποία καταδικάστηκε σε δις ισόβια για την τριπλή...

Τι περιείχε ο κυκεώνας που έπιναν οι πρόγονοί μας;

Ο κυκεώνας, το αρχαίο ποτό που έπιναν οι μύστες στα Ελευσίνια Μυστήρια, ήταν ένα μείγμα από κριθάρι, νερό και διάφορα αρωματικά φυτά. Σύμφωνα με...

Η φόνισσα της Κυψέλης: Η 28χρονη που το 1959 σκότωσε τον κρεοπώλη φίλο της επειδή δεν την ήθελε (φώτο)

Η 28χρονη Ευγενία, που τον Σεπτέμβριο του 1959 σκότωσε μέσα στο κρεοπωλείο του στην Κυψέλη, τον φίλο της και στη συνέχεια προσπάθησε να αυτοκτονήσει,...

Τόσο πληθυσμό είχε το 1854 η Θεσσαλονίκη και η Αθήνα (φωτό)

Το άρθρο αναφέρεται στον πληθυσμό των ευρωπαϊκών πόλεων το 1854, με επίκεντρο τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα. Σύμφωνα με ένα απόκομμα Βρετανικής εφημερίδας, το...

Κ. Παλαιολόγος: Ο θρύλος του μαρμαρωμένου βασιλιά και ο τάφος του που δεν...

Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, ο τελευταίος αυτοκράτορας του Βυζαντίου, πέθανε κατά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1453, αλλά η τύχη του σώματός του παραμένει άγνωστη....

Αυτοί είναι οι «χρυσοί» κανόνες του Ιπποκράτη για τον καρκίνο

Το άρθρο αναλύει τους «χρυσούς» κανόνες του Ιπποκράτη για την πρόληψη και θεραπεία του καρκίνου, υπογραμμίζοντας τη σημασία της ισορροπίας στη διατροφή. Ο Ιπποκράτης...

Η ιστορία του «βρυκόλακα» της Μυκόνου που σκόρπιζε τον τρόμο

Στη Μύκονο, τον 18ο αιώνα, οι κάτοικοι ζούσαν υπό τον τρόμο ενός βρυκόλακα, ενός πλάσματος της ελληνικής λαογραφίας που δεν έπινε αίμα αλλά τρεφόταν...

Ουαλία: Ανακαλύφθηκαν απολιθωμένα ψάρια 16 εκατ. ετών – «Είναι ένα μάθημα ιστορίας»

Στη Νότια Ουαλία, ανακαλύφθηκαν απολιθωμένα ψάρια ηλικίας 16 εκατομμυρίων ετών, που προσφέρουν πολύτιμες πληροφορίες για την αρχαία ζωή και τα οικοσυστήματα της Αυστραλίας. Τα απολιθώματα,...

Δείτε πως χρησιμοποιούσαν τα δόρατα και τα ξίφη τους οι Αρχαίοι Έλληνες

Το ελληνικό οπλιτικό ξίφος ήταν αμφίκοπο, η λάμα του ήταν πλατύτερη στο μέσον του μήκους της έτσι ώστε το βάρος της να συγκεντρώνεται σε...

Εσύ τη γνώριζες; – Η πασίγνωστη περιοχή της Αθήνας που την έλεγαν «Μαύρες Πέτρες»

Γνωρίζατε πως υπάρχει μια πασίγνωστη περιοχή στο κέντρο της Αθήνας η οποία κάποτε λεγόταν «Μαύρες Πέτρες»;Από την ομορφιά που έχει σήμερα αυτή η γειτονιά,...

Ακρόπολη: Αυτή είναι η παλιότερη φωτογραφία της που τραβήχτηκε πριν 183 χρόνια (φώτο)

Η παλιότερη φωτογραφία της Ακρόπολης, που τραβήχτηκε το 1842 από τον φωτογράφο και ζωγράφο Josepf-Filibert Girault de Prangey, μας προσφέρει μια μοναδική ματιά στην...

Φειδίας: Τα περίφημα έργα του σπουδαιότερου γλύπτη της Αρχαίας Ελλάδας (φωτό-βίντεο)

Ο Φειδίας, ο σπουδαιότερος γλύπτης της Αρχαίας Ελλάδας, έζησε τον 5ο αιώνα π.Χ. και είναι γνωστός για τα εμβληματικά έργα του, όπως το χρυσελεφάντινο...

Το τραγικό τέλος του τελευταίου βασιλιά της Μακεδονίας – «Τόσο φρικτό που ξεπερνά κάθε φαντασία»

Ο τελευταίος βασιλιάς της Μακεδονίας, Περσέας, βίωσε ένα φρικτό τέλος, όπως καταγράφει ο ιστορικός Διόδωρος. Αρχικά φυλακίστηκε σε ένα υπόγειο κάτεργο στην Άλβα Φουκέντια,...

// ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Χρίστος Κούγιας για Πισπιρίγκου: «Ο πατέρας μου επέμενε ότι είναι αθώα! Είχα βαρεθεί να…»

Ο Χρίστος Κούγιας, σε δηλώσεις του στην εκπομπή Πρωινό...

Κατσανδρή για Φιλιππίδη: «Τον είχε “σπάσει” στο ξύλο μπροστά στα μάτια μας! Αν δεν...

Η Μαρία Κατσανδρή, καλεσμένη στην εκπομπή Super Κατερίνα, αποκάλυψε...

Οργισμένη Ιωάννα Τούνη: «Δεν με νοιάζουν οι εκπομπές! Σιχάματα! Έχω ένα παιδάκι το οποίο…»

Η Ιωάννα Τούνη, μέσω ενός βίντεο στο TikTok, εξέφρασε...

// ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ