Το περιηγητικό ελικόπτερο που έπεσε στον ποταμό Χάντσον της Νέας Υόρκης την Πέμπτη, μετέτρεψε σε τραγωδία μια οικογενειακή εκδρομή πάνω από τον ομιχλώδη ορίζοντα του Μανχάταν.
Στο ελικόπτερο επέβαιναν έξι άτομα, μεταξύ των οποίων τρία παιδιά και οι γονείς τους – οι οποίοι εργάζονταν και οι δύο για τη Siemens, έναν γερμανικό πολυεθνικό όμιλο τεχνολογίας. Απογειώθηκε από ένα ελικοδρόμιο του Μανχάταν και ακολούθησε μια γνωστή διαδρομή: έκανε κύκλο γύρω από το Άγαλμα της Ελευθερίας, γλίστρησε βόρεια κατά μήκος του Χάντσον προς τη γέφυρα George Washington και στη συνέχεια έστριψε νότια. Περίπου 16 λεπτά μετά την απογείωση, το αεροσκάφος συνετρίβη στο νερό, σύμφωνα με ανάλυση του CNN και του FlightRadar24.
Αυτόπτες μάρτυρες περιέγραψαν ότι το ελικόπτερο ανεβοκατέβηκε και στριφογύρισε πριν συντριβεί κοντά στην ακτογραμμή του Νιου Τζέρσεϊ ανάποδα, σκορπίζοντας συντρίμμια σε όλο το ποτάμι.
Τι γνωρίζουμε για τη συντριβή που προκάλεσε τον θάνατο όλων των επιβατών
Μεταξύ των θυμάτων περιλαμβάνονται ο Αγκουστίν Εσκομπάρ, 49 ετών, η σύζυγός του, Μερσέ Καμπρούμπι Μοντάλ, και τα τρία παιδιά τους – δύο γιοι, ηλικίας 4 και 11 ετών, καθώς και μια κόρη που θα γινόταν 9 ετών την Παρασκευή. Ο δήμαρχος της Νέας Υόρκης Έρικ Άνταμς δήλωσε ότι η οικογένεια είχε έρθει από την Ισπανία, ενώ ο δήμαρχος της πόλης Τζέρσεϊ Στίβεν Φούλοπ ανέφερε σε ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι η οικογένεια βρισκόταν στη Νέα Υόρκη για να γιορτάσει τα 40ά γενέθλια της Καμπρούμπι.
«Θέλω να (πω) ότι έφυγαν μαζί», δήλωσε η Τζόαν Καμπρούμπι, η αδελφή της οποίας σκοτώθηκε στο δυστύχημα, σε συνέντευξη Τύπου το Σάββατο. «Έφυγαν χωρίς να υποφέρουν και έφυγαν με ένα χαμόγελο στα πρόσωπά τους. Και αυτό είναι σημαντικό για εμάς ως οικογένεια. Θέλουμε να θυμόμαστε και να τιμούμε την ευτυχία και το χαμόγελό τους για πάντα».
«Θέλουμε να μεταφερθούν οι σοροί το συντομότερο δυνατό, στο σπίτι, πίσω στο σπίτι … με όλη την οικογένεια για να αναπαυθούν εν ειρήνη μαζί στον τόπο μας», πρόσθεσε η Καμπρούμπι.
Ο Εσκομπάρ διετέλεσε Διευθύνων Σύμβουλος Σιδηροδρομικών Υποδομών στη Siemens Mobility, το τμήμα μεταφορικών λύσεων της Siemens AG. «Είμαστε βαθιά θλιμμένοι από την τραγική συντριβή του ελικοπτέρου στην οποία έχασαν τη ζωή τους ο Αγκουστίν Εσκομπάρ και η οικογένειά του. Τα θερμά μας συλλυπητήρια σε όλους τους οικείους τους», δήλωσε εκπρόσωπος της Siemens Mobility στο CNN.
Ο πρωθυπουργός της Ισπανίας, Πέδρο Σάντσεθ, εξέφρασε τα συλλυπητήριά του, κάνοντας λόγο για «αδιανόητη τραγωδία».
Σύμφωνα με τη σελίδα της στο LinkedIn, η Μέρσε Καμπρούμπι Μοντάλ ήταν υπεύθυνη για την προώθηση της παγκόσμιας εμπορίας της Siemens Energy. Η Siemens Energy είναι μια ανεξάρτητη εταιρεία που αποσχίστηκε από τη Siemens AG το 2020.
«Είμαστε βαθιά θλιμμένοι και συγκλονισμένοι από την απώλεια ενός συναδέλφου λόγω ενός τραγικού ατυχήματος κατά τη διάρκεια των διακοπών», αναφέρει ανακοίνωση της Siemens Energy. «Οι σκέψεις μας και τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια απευθύνονται στην οικογένεια, τους φίλους και τους συναδέλφους των θυμάτων».
Εκτός από τη διεθνή εταιρική της καριέρα, η Καμπρούμπι είναι γνωστή στην Ισπανία ως μέλος μιας εξέχουσας αθλητικής οικογένειας. Ο παππούς και ο προπάππους της Καμπρουμπί διετέλεσαν και οι δύο πρόεδροι της Μπαρτσελόνα, ενός από τους πιο δημοφιλείς ποδοσφαιρικούς συλλόγους στον κόσμο.
Ο πιλότος που αναγνωρίστηκε ήταν ο 36χρονος Σάνκι Τζόνσον, σύμφωνα με αξιωματούχους της πόλης. Είχε πιστοποιηθεί να πετάει εμπορικά ελικόπτερα από τον Αύγουστο του 2023, σύμφωνα με τα αρχεία της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (FAA), και το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB) σημείωσε ότι είχε συμπληρώσει 788 ώρες στον αέρα.
Ένας φίλος του Τζόνσον, ο πιλότος ελικοπτέρου Ματ Κλάιερ, δήλωσε στο συνεργαζόμενο με το CNN WABC ότι ήταν «ένας εκπληκτικός πιλότος».
«Ήταν απλά ένας πολύ καλός τύπος», δήλωσε ο Κλάιερ, συγκρατώντας τα δάκρυά του. «Είμαι πιλότος ελικοπτέρου, ξεκινήσαμε την ίδια εποχή. Ο άνθρωπος ήταν καταπληκτικός πιλότος».
Ο δήμαρχος Άνταμς μίλησε για τον Τζόνσον στη συνέντευξη Τύπου το Σάββατο, αφού άφησε λουλούδια στο νερό προς τιμήν των νεκρών.
«Ήταν μέλος του Πολεμικού Ναυτικού. Πολέμησε για να υπερασπιστεί αυτή τη χώρα», είπε ο Άνταμς, αναγνωρίζοντας τη σύζυγο του Τζόνσον για την απώλειά της. «Οι προσευχές μας είναι με όλα τα μέλη της οικογένειας που εμπλέκονται και καμία λέξη δεν μπορεί να γεμίσει το κενό, την απώλεια», είπε.

«Η θλίψη τους είναι και δική μας θλίψη», δήλωσε ο Άνταμς. «Η πόλη της Νέας Υόρκης είναι μια οικογένεια και το θεωρούμε αυτό (ως) απώλεια μελών της οικογένειάς μας με απροσδόκητο πόνο και οδύνη».
Τι συνέβη
Η αιτία της συντριβής παραμένει ασαφής, αλλά η ξαφνική του κάθοδος άφησε εμβρόντητους τους μάρτυρες, καθώς οι πρώτοι διασώστες έτρεχαν να περισώσουν τα θύματα.
Το ελικόπτερο απογειώθηκε στις 2:59 μ.μ. από το ελικοδρόμιο του κέντρου του Μανχάταν ακολουθώντας μια δημοφιλή διαδρομή περιήγησης στα αξιοθέατα, δήλωσε η αστυνομική διευθύντρια της Νέας Υόρκης Τζέσικα Τις. Αφού έκανε κύκλους γύρω από το Άγαλμα της Ελευθερίας, πέταξε βόρεια κατά μήκος του ποταμού Χάντσον, φτάνοντας στη γέφυρα Τζορτζ Ουάσινγκτον στις 3:08 μ.μ. Στη συνέχεια έστριψε νότια κατά μήκος της ακτογραμμής του Νιου Τζέρσεϊ, όπου έχασε τον έλεγχο λίγο αργότερα, δήλωσε η Τις.
Η ορατότητα εκείνη τη στιγμή ήταν 10 μίλια, αν και η περιοχή ήταν συννεφιασμένη με ανέμους 10 έως 15 μίλια/ώρα και ριπές έως 25 μίλια/ώρα. Ένα μετεωρολογικό σύστημα αναμενόταν να φέρει ελαφριά βροχή αργότερα το απόγευμα.
Στις 15:17 μ.μ., πολλαπλές κλήσεις στο 911 ανέφεραν ένα ατύχημα κοντά στο πάρκο Πιερ Α στο Χόμποκεν του Νιου Τζέρσεϊ. Οι μάρτυρες είπαν ότι το ελικόπτερο φάνηκε να σταματά στον αέρα πριν αποσπαστούν κομμάτια, σύμφωνα με τις προκαταρκτικές αναφορές έκτακτης ανάγκης, δήλωσε η Tisch.
Η Ιψίτα Μπανίγκρι, κάτοικος του Τζέρσεϊ Σίτι, δήλωσε στο WCBS ότι η συντριβή ακούστηκε «σαν κεραυνός».
«Τότε είδα μαύρα κομμάτια να ίπτανται. Και πάλι, σκέφτηκα ότι ίσως είναι απλώς σκόνη ή πουλιά, και τότε ακούσαμε όλα τα οχήματα έκτακτης ανάγκης και τις σειρήνες να περνούν. Νομίζω ότι τότε ήταν που σκέφτηκα: «Εντάξει, τι συμβαίνει»», δήλωσε η Μπανίγκρι στο WCBS.
Με την καταστροφική βλάβη του ελικοπτέρου στον αέρα, δεν υπήρχε τρόπος να οδηγηθεί το αεροσκάφος σε ασφαλές σημείο, δήλωσε ένας πρώην πιλότος μάχης στην Κέιτ Μπολντουάν του CNN.
«Δεν υπήρχε τίποτα που θα μπορούσε να κάνει ο πιλότος σε αυτή την κατάσταση για να ανακτήσει το αεροσκάφος», δήλωσε ο Μπραντ Άντερσον.
Οι πρώτοι διασώστες από τις ομάδες της Αστυνομίας της Νέας Υόρκης και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας της Νέας Υόρκης ανέσυραν έξι άτομα από το νερό. Σύμφωνα με την Τις, για τέσσερα θύματα διαπιστώθηκε ο θάνατός τους επί τόπου και άλλα δύο υπέκυψαν στα τραύματά τους λίγο αργότερα. Δύο παιδιά μεταφέρθηκαν στο Ιατρικό Κέντρο του Τζέρσεϊ Σίτι, όπου αργότερα διαπιστώθηκε ο θάνατός τους, δήλωσε ο δήμαρχος του Τζέρσεϊ Σίτι Στίβεν Φούλοπ στο X.
Terrible situation with crash of a tourist helicopter in the Hudson. Family from Spain. All 6 passengers now confirmed as deceased. Jersey City continues to be the lead on investigation till we pass to NTSB. The two juveniles were taken to the JCMC and both pronounced a short…
— Steven Fulop (@StevenFulop) April 10, 2025
Η κύρια άτρακτος του αεροσκάφους ανασύρθηκε από το ποτάμι το βράδυ της Πέμπτης και οι καταδυτικές εργασίες συνεχίστηκαν την Παρασκευή, σύμφωνα με το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών. Οι έρευνες συνεχίζονται για τον κύριο έλικα, το κιβώτιο ταχυτήτων, την οροφή και την ουρά του αεροσκάφους.
Προηγούμενα περιστατικά ασφαλείας
Η εταιρεία που εκμεταλλευόταν το ελικόπτερο είχε εμπλακεί στο παρελθόν σε δύο περιστατικά ασφαλείας που διερευνήθηκαν από τις ομοσπονδιακές αεροπορικές αρχές.
Το 2015, ένας πιλότος της εταιρείας New York Helicopter Charter αναγκάστηκε να προσγειωθεί στο Νιου Τζέρσεϊ αφού έμεινε για λίγη ώρα στα 20 πόδια στον αέρα. Μια αρχική έρευνα έδειξε ότι «ενδέχεται να έχει γίνει διάβρωση που έχει αφαιρεθεί» από τμήματα του ελικοπτέρου και ότι ορισμένα από τα συστατικά μέρη του ενδέχεται να έχουν παραμορφωθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε να «θεωρούνται ακατάλληλα προς πτήση», σύμφωνα με έναν επιθεωρητή της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (FAA) εκείνη την εποχή. Το ίδιο ελικόπτερο είχε εμπλακεί στο παρελθόν σε συντριβή στη Χιλή το 2010.
Το 2013, ένας πιλότος της εταιρείας αναγκάστηκε να προσγειώσει ένα ελικόπτερο που μετέφερε τέσσερις επιβάτες στο νερό κοντά στο Μανχάταν, αφού άκουσε έναν «κρότο» που ακολουθήθηκε από την προειδοποιητική κόρνα «Engine Out». Ο πιλότος φούσκωσε τους πλωτήρες του ελικοπτέρου και μετέφερε τους επιβάτες σε ασφαλές σημείο σε μια βάρκα.
«Το μόνο πράγμα που μπορώ να σας πω είναι ότι είμαστε συντετριμμένοι», δήλωσε στο CNN ο Μάικλ Ροθ, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας που εκτελούσε την πτήση, για το δυστύχημα της Πέμπτης. «Είμαι πατέρας, παππούς και η γυναίκα μου δεν έχει σταματήσει να κλαίει από το απόγευμα».
Όταν ρωτήθηκε για τη συντήρηση του ελικοπτέρου, είπε: «Αυτό είναι κάτι που χειρίζεται ο υπεύθυνος συντήρησης». Ο υπεύθυνος συντήρησης αρνήθηκε να σχολιάσει.
Τα αρχεία συντήρησης δεν είναι προσβάσιμα από το κοινό, και το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών περιορίζει το τι μπορούν να αποκαλύψουν οι εταιρείες κατά τη διάρκεια μιας έρευνας που βρίσκεται σε εξέλιξη.
«(Ο πιλότος) ενημέρωσε ότι προσγειωνόταν και ότι χρειαζόταν καύσιμα, και θα έπρεπε να του πάρει περίπου τρία λεπτά για να φτάσει, αλλά 20 λεπτά αργότερα, δεν έφτασε», δήλωσε ο Ροθ στην Telegraph την Πέμπτη.
Ανησυχίες για την ασφάλεια των πτήσεων ελικοπτέρων της Νέας Υόρκης
Οι ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια των πτήσεων ελικοπτέρων χαμηλού ύψους στην περιοχή της Νέας Υόρκης έχουν μεγάλη ιστορία.
«Οι επιχειρήσεις ελικοπτέρων στον ποταμό Χάντσον δέχονται επικρίσεις εδώ και πολλά, πολλά χρόνια», δήλωσε στο CNN η πρώην γενική επιθεωρήτρια του Υπουργείου Μεταφορών Μαίρη Σιάβο.
Τουλάχιστον 32 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε ατυχήματα με ελικόπτερα στη Νέα Υόρκη από το 1977 έως το 2019, σύμφωνα με το Associated Press. Σε αυτά περιλαμβάνεται ένα δυστύχημα του 2018, στο οποίο σκοτώθηκαν πέντε επιβάτες σε μια εναέρια περιήγηση «doors-off», η οποία στη συνέχεια ρυθμίστηκε αυστηρότερα από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA). Τα θύματα σε εκείνη την περίπτωση πνίγηκαν αφού δεν μπόρεσαν να απελευθερωθούν από τις ζώνες ασφαλείας τους μετά τη βουτιά τους στο νερό, διαπίστωσε έρευνα του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Πτήσεων (NTSB).
«Ζητώ μια σοβαρή επαναξιολόγηση των υφιστάμενων πολιτικών και προτρέπω την πολιτεία να εξετάσει το ενδεχόμενο ενός άμεσου μορατόριουμ για τις μη απαραίτητες πτήσεις ελικοπτέρων από τα ελικοδρόμια που ανήκουν στην πόλη, ενώ οι έρευνες συνεχίζονται», δήλωσε την Παρασκευή η δημοτική σύμβουλος της Νέας Υόρκης Αμάντα Φάριας, πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικής Ανάπτυξης του δημοτικού συμβουλίου.
Το Συμβούλιο Ελικοπτέρων της Ανατολικής Περιφέρειας, μια εμπορική ομάδα που εκπροσωπεί φορείς εκμετάλλευσης ελικοπτέρων, λέει ότι η απαγόρευση δεν θα ήταν η σωστή λύση.
«Η κοινότητα των ελικοπτέρων βρίσκεται σε κατάσταση σοκ και πένθους μετά τα τραγικά και φρικτά γεγονότα της χθεσινής ημέρας», ανέφερε σε δήλωσή του ο πρόεδρος Τζεφ Σμιθ. «Δυστυχώς, ορισμένοι καλοπροαίρετοι αλλά παραπλανημένοι υπεύθυνοι χρησιμοποιούν αυτή την τραγωδία για να εκμεταλλευτούν και να προωθήσουν την επί δεκαετίες ατζέντα τους για την απαγόρευση όλων των ελικοπτέρων. Πριν από τη λήψη νομοθετικών μέτρων, πρέπει να μάθουμε περισσότερα από την έρευνα».

Πληροφορίες για το αεροσκάφος: Ένα μοντέλο με βεβαρημένη ιστορία
Το ελικόπτερο, ένα Bell 206L-4 LongRanger IV, κατασκευάστηκε το 2004 και διέθετε πιστοποιητικό αξιοπλοΐας που εκδόθηκε το 2016 και ίσχυε μέχρι το 2029, σύμφωνα με τα αρχεία της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
Τα αρχεία συντήρησης δεν είναι δημόσια και κατά τη διάρκεια των ερευνών, οι κανόνες του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών απαγορεύουν στις εταιρείες να δημοσιοποιούν ορισμένες πληροφορίες σχετικά με το ατύχημα.
Η έρευνα για τα αίτια της συντριβής θα μελετήσει τα έγγραφα για όλες τις εργασίες που έγιναν στο αεροσκάφος. Αυτό θα περιλαμβάνει τη συμμόρφωση της εταιρείας με δύο πρόσφατες οδηγίες αξιοπλοΐας που εξέδωσε η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA).
Η μία οδηγία από τον Μάιο του 2023, απαιτούσε τη δοκιμή και πιθανή αντικατάσταση των κινητήριων αξόνων του ουραίου έλικα σε οκτώ διαφορετικά μοντέλα Bell 206L, συμπεριλαμβανομένου του 206L-4. Η εν λόγω οδηγία προήλθε μετά από ένα περιστατικό κατά το οποίο σε ένα ελικόπτερο Bell 206L σημειώθηκε απώλεια ενός άξονα μετάδοσης κίνησης του ουραίου έλικα λόγω βλάβης της άρθρωσης.
Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA) εξέδωσε επίσης τον Δεκέμβριο του 2022 οδηγία αξιοπλοΐας για τα μοντέλα Bell 206L με συγκεκριμένα μέρη που απαιτούν επιθεώρηση και πιθανή αντικατάσταση των πτερυγίων του κύριου έλικα των ελικοπτέρων λόγω «αποκόλλησης». Αυτό αφορά στρώματα εντός του πτερυγίου που διαχωρίζονται λόγω φθοράς του υλικού, βλάβης (από χτυπήματα πουλιών, για παράδειγμα) ή κατασκευαστικών σφαλμάτων, με αποτέλεσμα το πτερύγιο του έλικα να μπορεί να καταστραφεί.
Παραμένει ασαφές αν κάποιο από αυτά τα ζητήματα έπαιξε ρόλο στη συντριβή της Πέμπτης.
Η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη
Τόσο η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας όσο και το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών διερευνούν τη συντριβή. Το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών έχει αποστείλει μια «ομάδα ελέγχου» στο σημείο για να εξετάσει τα συντρίμμια και να ελέγξει τα αρχεία συντήρησης, όπως ανέφερε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, και ζητά από το κοινό να καταθέσει τυχόν πρόσθετα βίντεο ή φωτογραφίες που μπορεί να έχει.
Το ελικόπτερο πετούσε εντός της ζώνης ειδικών κανόνων πτήσης της Νέας Υόρκης, όπου η υποστήριξη του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας είναι περιορισμένη, ανέφερε ο υπουργός Μεταφορών Σον Ντάφι σε ανάρτησή του στο X. Ο Ντάφι πρόσθεσε ότι το ελικόπτερο είχε λάβει υποστήριξη εναέριας κυκλοφορίας από το αεροδρόμιο Λαγκουάρντια λίγο πριν εισέλθει στην μη ελεγχόμενη ζώνη.