- Ένας μήνας μετά τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια, οι ζημιές περιλαμβάνουν 222 θανάτους, 80 πληγέντες δήμους και 120.000 κατεστραμμένα αυτοκίνητα, με χιλιάδες συνεργεία να συνεχίζουν τις εργασίες καθαρισμού.
- Η καταστροφή προκλήθηκε από δύο διαφορετικές πλημμύρες λόγω ακραίων βροχοπτώσεων, με αυστηρές κριτικές προς την τοπική κυβέρνηση για την καθυστερημένη αντίδραση και την έλλειψη συντονισμού.
- Η κεντρική κυβέρνηση ανακοίνωσε συνολικά 16,7 δισ. ευρώ για αποζημιώσεις και ανασυγκρότηση, ενώ οι υποδομές και οι δημόσιες συγκοινωνίες παραμένουν σε κακή κατάσταση, με πολλές περιοχές να εξακολουθούν να πλήττονται από τις συνέπειες της καταστροφής.
Συμπληρώνεται σήμερα (29/11) ένας μήνας μετά την μεγαλύτερη φυσική καταστροφή που έζησε η Ισπανία και η ζωή απέχει πολύ από αυτό που ήταν πριν από εκείνη τη μοιραία 29η Οκτωβρίου, στους περίπου 80 δήμους της Αυτονομίας της Βαλένθιας που επλήγησαν περισσότερο από τις πλημμύρες που προκάλεσε το ακραίο μετεωρολογικό φαινόμενο (DANA). Το αποτέλεσμα ήταν πλημμυρισμένες πόλεις, κομμένοι δρόμοι, γέφυρες που κατέρρευσαν, τουλάχιστον 120.000 χιλιάδες αυτοκίνητα στοιβαγμένα, τόνους λάσπης και έναν τρομακτικό αριθμό ανθρώπινων θυμάτων. Ο τελευταίος επίσημος αριθμός κάνει λόγο για 222 θανάτους στην Αυτονομία της Βαλένθιας και 4 αγνοούμενους. Στις 29 Οκτωβρίου, οι Ισπανοί έμαθαν, πως η σωστή διαχείριση έκτακτης ανάγκης σώζει ζωές, καθώς και το αντίθετο. Στην προκειμένη περίπτωση συνέβη το δεύτερο.
Aνταπόκριση – Ισπανία: Δώρα Μακρή
Και ενώ μέχρι σήμερα τα χιλιάδες συνεργεία συνεχίζουν να καθαρίζουν τους τόνους λάσπης οι μετεωρολόγοι προσπαθούν να εξηγήσουν το φαινόμενο: Όπως υποστηρίζουν όταν σκεφτόμαστε την DANA, τείνουμε να φανταζόμαστε το γεγονός ως μια ενιαία μεγάλη πλημμύρα. Ωστόσο, στην πραγματικότητα ήταν δύο διαφορετικές πλημμύρες. Από τη μία πλευρά, η υπερχείλιση του ποταμού Mάγκρο. Από την άλλη, το αυθεντικό τσουνάμι που κατέβηκε στη χαράδρα του Πόγιο. Και τα δύο ήταν το αποτέλεσμα τριών μεγάλων ακραίων βροχοπτώσεων που σημειώθηκαν σε διαφορετικές περιοχές κατά τη διάρκεια της ημέρας. Η πρώτη σημαντική κορύφωση της βροχής σημειώθηκε τα ξημερώματα και τις πρώτες πρωινές ώρες της 29ης Οκτωβρίου, επηρεάζοντας κυρίως τα νότια της επαρχίας της Βαλένθια και τις παράκτιες περιοχές. Νωρίς το απόγευμα σημειώθηκε η δεύτερη ακραία βροχόπτωση, η οποία κινήθηκε ιδιαίτερα προς τις εκβολές του ποταμού Μάγκρο. Μετά ήρθαν οι πρώτες υπερχειλίσεις, πλημμύρες και διασώσεις σε παραποτάμιες πόλεις αυτού του ποταμού. Και τελικά, το απόγευμα, η πλημμύρα μετακινήθηκε στη Χαράδρα του Πόγιο και σε ολόκληρη τη λεκάνη του. Η ποσότητα της βροχής έγινε υπερβολική και η πλημμύρα ξαφνική και θανατηφόρα. Ταυτόχρονα, στο κοντινό λεκανοπέδιο έβρεχε επίσης πολύ. Ο ποταμός Μάγκρο υπερχείλισε και πλημμύρισε τα πάντα, αν και το φράγμα Forata κατάφερε να συγκρατήσει μέρος του νερού και απέτρεψε μια ακόμη μεγαλύτερη καταστροφή.
Η καταστροφή των 80 δήμων της Βαλένθιας, είχε ως αποτέλεσμα όχι μόνο την αγανάκτηση των πολιτών οι οποίοι κατηγορούν την τοπική κυβέρνηση, ότι μόλις στις 8:15 το βράδυ έστειλε sms για την επικινδυνότητα του φαινομένου- και όταν ήδη οι περισσότεροι δήμοι είχαν πλημμυρίσει- αλλά προκάλεσε και μία έντονη πολιτική πόλωση. Οι αρμοδιότητες της πολιτικής προστασίας ανήκουν στις τοπικές κυβερνήσεις της Ισπανίας, όμως ο τοπικός πρωθυπουργός παραμένει στη θέση του, έχοντας απομακρύνει ορισμένα στελέχη της τοπικής κυβέρνησης. Η Μετεωρολογική υπηρεσία προειδοποιούσε για «ακραίο φαινόμενο» αρκετές ημέρες πριν, η Υδρογραφική Υπηρεσία επίσης, όμως το απόγευμα της Τρίτης ο τοπικός πρωθυπουργός βρισκόταν εκτός γραφείου σε γεύμα και δεν μπορούσαν να τον εντοπίσουν. Ευτυχώς κάποιοι δήμαρχοι με δική τους πρωτοβουλία είχαν κλείσει τα σχολεία στην περιοχή και έτσι απεφεύχθη μεγαλύτερη τραγωδία. Το ίδιο και το πανεπιστήμιο της Βαλένθιας.
Η κεντρική κυβέρνηση μία εβδομάδα μετά την καταστροφή ανακοίνωσε το πρώτο γενναίο πακέτο αποζημιώσεων ύψους 10,6 δισ. ευρώ για τους πληγέντες της Βαλένθιας. Η δεύτερη βοήθεια ήλθε στις 15 ημέρες ύψους 3,765 δισ. ευρώ. Το τρίτο πακέτο μέτρων ανακοινώθηκε στις 27 Νοεμβρίου και είναι ύψους 2,276 δισ. ευρώ. Συνολικά εγκρίθηκαν 16,7 δισ. ευρώ για αποζημιώσεις και την ανασυγκρότηση της περιοχής. Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι τουλάχιστον το 80% των αποζημιώσεων για τα 120.000 κατεστραμμένα ολοσχερώς αυτοκίνητα έχουν δοθεί.
Τον τελευταίο μήνα περίπου 17.400 στρατιώτες βρέθηκαν στην περιοχή, το ίδιο και χιλιάδες εθελοντές από ολόκληρη τη χώρα. Οι εργασίες καθαρισμού υπογείων σπιτιών και γκαράζ συνεχίζονται μέχρι και σήμερα. Όσον αφορά την υγεία, τα 57 κέντρα υγείας που επλήγησαν αρχικά λειτουργούν ήδη, αν και σε κάποιες περιπτώσεις ορισμένες υπηρεσίες υγείας χρειάστηκε να μεταφερθούν σε προσωρινές εγκαταστάσεις.
Παρότι από τις 11 Νοεμβρίου ξεκίνησαν εκ νέου τις δραστηριότητες τους 97 σχολεία στις πληγείσες περιοχές που αριθμούν σε 38.200 μαθητές, εντούτοις απομένουν να ανοίξουν 18 επιπλέον σχολεία με 9.750 μαθητές.
Πολλά από αυτά τα παιδιά έχουν μεταφερθεί σε σχολεία άλλων πόλεων έως ότου εγκατασταθούν σε προκατασκευασμένες αίθουσες διδασκαλίας.
Επίσης η δραστηριότητα σε άλλους τύπους εγκαταστάσεων δεν έχει ακόμη ανακάμψει: βιβλιοθήκες, μουσεία, αμφιθέατρα, σχολεία και χώροι συναυλιών, γήπεδα ποδοσφαίρου και αθλητικά κέντρα.
Ζημιές σε κατοικίες και επιχειρήσεις
Συνολικά 144 ακίνητα έχουν κλείσει οριστικά λόγω του κινδύνου κατάρρευσης. Ουσιαστικά είναι σπίτια και κτίρια που χρειάστηκε να εκκενωθούν. Δεν είναι όμως μόνο σπίτια είναι και καταστήματα. Τα πιο τιμωρημένα είναι τα μικρά καταστήματα, τα καταστήματα λιανικής που είναι εγκατεστημένα σε ισόγεια. Υπολογίζεται ότι από τις 8.100 επιχειρήσεις στις περιοχές που επλήγησαν από την DANA το 64% από αυτές έχουν υποστεί άμεση ζημιά. Εν τω μεταξύ, οι κύριες αλυσίδες σούπερ μάρκετ κατάφεραν να επαναλειτουργήσουν ένα μεγάλο μέρος των καταστημάτων τους. Από την άλλη, τα εμπορικά κέντρα και τα μεγάλα καταστήματα δεν έχουν ακόμη ημερομηνία επαναλειτουργίας. Όσο για τις βιομηχανικές περιοχές, η εικόνα είναι διαφορετική ανάλογα με την περιοχή. Ορισμένα βιομηχανικά πολύγωνα μπόρεσαν να επαναλάβουν τη δραστηριότητα τους , πολλά άλλα έχουν ακόμα λάσπη. Υπολογίζεται ότι έχουν επηρεαστεί 57 πολύγωνα στα οποία στεγάζονται σχεδόν 12.000 επιχειρήσεις.
Μεταφορές
Πριν από ένα μήνα το νερό παρέσυρε γέφυρες και κατέστρεψε περίπου 130 δρόμους του κεντρικού και δευτερεύοντος δικτύου. Παραμένουν 40 τμήματα δευτερευόντων δρόμων κλειστά ή με περιορισμένη κυκλοφορία. Γενικότερα η χρήση ΙΧ αυτοκινήτων παραμένει ακόμα δύσκολη σε όλη την περιοχή. Οι δύο μεγάλες οδικές αρτηρίες V-30 και V-31 συνεχίζουν να έχουν προβλήματα καθώς μεγάλα τμήματα τους έχουν καταρρεύσει.
Ούτε και οι δημόσιες συγκοινωνίες έχουν ανακτήσει τη συνήθη κανονικότητα τους. Στον προαστιακό της πόλης της Βαλένθιας τρεις από τις πέντε γραμμές υπολειτουργούν, το μετρό παραμένει κλειστό και η εξυπηρέτηση παρέχεται μόνο με αστικά λεωφορεία.